Toyota säljer sin elbilsteknik till kinesisk startup

2019-04-16 14:56  

Framtidssäkrad drivlina mot gröna krediter. I en affär med kinesiska uppstartsföretaget Singulato säljer Toyota ut sin elbilsteknik. 

En kohandel med elbilsteknik och utsläpp. Enligt Reuters har Toyota sålt sin elbilsteknik i utbyte mot koldioxidkrediter samt insyn i hur nystartsföretag arbetar. Affären ska offentliggöras under bilmässan i Shanghai som startar den 16 april.

"Med tanke på hur elektrifiering, autonoma bilar och bildelning skakar om industrin så behöver gamla vanor omvärderas", säger en anonym Toyota-källa till nyhetsbyrån.

Så vad är det då Toyota erbjuder, de har ju ingen elbil på marknaden? Jo, man kommer att sälja licensen på den lilla batterielektriska eQ till kinesiska Singulato. Uppstartsbolaget kommer att utgå från bilens ursprungliga design, men skräddarsy den för den kinesiska marknaden.

Läs mer: Seat ska utveckla budget-elbil

I början av 2021 ska de lansera en prisvärd modell som erbjuder längre räckvidd. Och det låter ju väl, Toyota eQ hade enbart en räckvidd på 85 kilometer – vilket begränsade succén. Det byggdes inte ens 200 bilar totalt innan japanerna lade ner programmet.

Singulato grundades 2014 och är en av många startups som försöker slå sig in på den enormt konkurrensutsatta elbilsmarknaden i Kina. Dock har man backning från både Intel samt japanska Itochu Corp. Målet är att kunna armbågas med de stora drakarna.

Singulato visar upp eQ

Under bilmässan i Shanghai kommer Singulato att visa upp sin version av eQ, som ska ha en räckvidd på 25–30 mil och en prislapp på runt 100 000 yuan. Exakt hur mycket Singulato behöver betala i affären är okänt, men det rör sig om rejäla summor, enligt Reuters. 

Det kan låta som idioti av Toyota att sälja elbilsteknik – när hela samhället börjar röra sig mot en allt mer elektrisk morgondag. Men det är inte så att japanerna pantsätter tekniken. För det första är eQ en snart tio år gammal bil – och företaget har säkerligen bra mycket mer avancerad elbilsteknik på ritbordet. För det andra kommer koldioxidkrediterna vara oerhört värdefulla nu när Kina stramar åt sina utsläppskrav.

Att man även kan lära sig lite snabbfotad startup-strategi för att nå en yngre publik blir ytterligare grädde på moset. 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt