Fordon Toyota: "Prius lika säker som vanliga bilar" En krock med en hybridbil på en svensk väg i dag innebär med stor sannolikhet en krock med en Toyota Prius. Men Sveriges vanligaste hybrid är inte farligare än en konventionell bil, enligt biltillverkaren. Jonas Hållén Publicerad 17 feb 2009 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta -?Vi har använt oss av både livrem och hängslen för att se till att våra bilar är säkra, säger Bengt Dalström, informationschef på ToyotaDe cirka 10?000 exemplar av Prius som i dag rullar på svenska vägar har ett batteri av typ nickelmetallhydrid med en spänning på drygt 200 V. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ prius säkerhet fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
”Återigen – regler för tvister om företagshemligheter måste reformeras” SLUTREPLIK. Immaterialrätten är avgörande för vår välståndsutveckling. Storföretag och startupsektor omsätter miljarder, skapar arbetstillfällen och nästa generation produkter och tjänster. Hur ska det utvecklas utan rättsligt skydd för patent? skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige