Toyota miljardsatsar för att inte halka efter i autonoma racet

2018-03-06 15:31  
Foto: Toyota

Utvecklingen av självkörande bilar måste gå snabbare. Detta är det bakomliggande skälet till att Toyota nu etablerar ett nytt dotterföretag. Uppdraget är att accelerera mjukvaruutvecklingen på ett effektivt och banbrytande sätt, säger James Kuffner på det nystartade företaget.

Tidigare i år gjorde analysföretaget Nagivant en genomlysning av hur långt olika företag kommit i det autonoma racet. För Toyotas del var det ingen rolig läsning – biljätten ansågs inte vara i närheten av en ledande position. Man hamnade inte ens på topp tio.

Men snart kan det bli ändring på det. Den japanska biljätten har tillsammans med underleverantörerna Aisin Seiki och Denso beslutat sig för att storsatsa på autonom teknik. Tillsammans har man nu startat Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD). Företaget har avdelat 1 000 arbetare och avsatt över 300 miljader yen, motsvarande 23,5 miljarder kronor.

– Att utveckla produktionsklar mjukvara är en kritisk faktor för Toyotas framgång inom autonom körning. Företagets uppdrag är att accelerera mjukvaruutvecklingen på ett effektivt och banbrytande sätt. Detta genom att förstärka Toyota-gruppens kapacitet genom att anställa världsledande mjukvarutuvecklare. Vi kommer rekrytera globalt, säger James Kuffner, chef på TRI-AD.

Kuffner var tidigare chefsingenjör vid Toyota Research Institute (TRI) och hans uppdrag kommer vara att lyfta effektiviteten inom mjukvaruutvecklingen – och att kvickt få fram en produkt som är redo för kommersialisering. Tydligen krävs det mer än Platform 3. för att Toyota ska känna att man hänger med i utvecklingen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt