Toyota lanserar världens första flexifuel-hybrid

2018-03-21 11:55  
Världens första flexifuel-hybrid kommer från Toyota. Foto: Toyota

I Sao Paulo visade Toyota upp världens första flexifuel-hybrid. Prototypen kan tankas med bensin eller alkohol och har dessutom en el-drivlina.

Toyota presenterade nya ”Hybrid FFV” i Sao Paulo. På plats fanns bland andra representanter för Brasilien sockerrörsindustri. Landet har länge satsat stort på alkohol som drivmedel, och Toyotas prototyp kan tankas med etanol såväl som med bensin. Ovanpå detta backas förbränningsmotorn upp av en el-drivlina. Det gör bilen till världens första flexifuel-hybrid.

Världens renaste hybridfordon

Målsättningen med Hybrid FFV är dels att göra landets innevånare mer intresserade av elhybrider. Det andra målet är att klara det egna kravet ”Environmental Challenge 2050”, där Toyota siktar på en minskning av utsläppen med 90 procent.

– Jag är väldigt stolt över våra Toyota do Brasil-ingenjörer. De har jobbat nära våra ingenjörer i Japan för att utveckla världens renaste hybridfordon som använder etanol, avsedd för våra brasilianska kunder. Innovationen demonstrerar vår resa när det gäller att leverera en ny mobilitet, säger Steve St. Angelo, styrelseordförande för Toyota do Brasil i ett pressmeddelande.

Läs mer: Japansk rapport: Uran och fossilt är omodernt

Etanol gjord på sockerrör

Den nya prototypen bygger på en Prius. Med modellen har Toyota varit en pionjär inom hybridområdet. När man tankar etanol gjord på 100 procent förnyelsebara sockerrör så kan man pressa hybridernas totala koldioxidutsläpp rejält. Toyotas slutmål är att få ned koldioxidutsläppen till noll under hela fordonets livscykel. En del i detta är att rulla ut 5,5 miljoner elfordon på vägarna till år 2020. Nu ska Hybrid FFV utvärderas på Brasiliens vägar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt