Toyota inte redo att släppa ratten

2016-04-06 06:00 Eddie Pröckl  
Foto: Stefan Zeitz / All Over Press Foto: imago/Stefan Zeitz / All Over Press

Världens största biltillverkare Toyota är ett av de företag som satsat mest på att utveckla helt självkörande bilar. Ändå tonar företaget ner den förarlösa framtiden.

– Inom överskådlig tid kommer våra system bara att handla om förarstöd, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige. Det innebär att i de flesta situationer då systemet störs eller saboteras så säger det åt föraren att ta över och stänger av sig självt. Det gäller om systemet förblindas, alltså kameror, radar och sensorer blockeras med exempelvis sprayfärg. Det gäller också om falska vägmarkeringar försöker leda bilen av vägen, eller gps-signalerna störs ut.

– Det är klart, om någon lyckas störa bort gps-en samtidigt som man levererar en förfalskad signal som systemet accepterar så kan man kanske vilseleda bilen. Men nu pratar vi väldigt mycket besvär. Det verkar betydligt enklare att minera vägen om man vill åstadkomma skada.

Vad händer vid sabotage mot bilen när den står stilla?

– Det är helt ofarligt vad autonomin beträffar. Det slår ut systemet direkt. Det går inte att aktivera om det är något fel på sensorer eller radar.

Vad händer vid sabotage under färd?

– Systemet varnar, du måste bromsa.

Om varken systemet eller föraren ser?

– Samma igen. Systemet varnar, du måste bromsa.

Om systemet saboteras eller slås ut av något skäl, tätt snöfall till exempel, då varnar det. Om systemet är igång kan det göra undanmanövrer eller stanna men om det slås ut kan det inte göra det. Om det finns ett hinder på vägen så bromsar bilen.

– Tar du bort en del av vägbanan, tar bort en bro till exempel, så kommer bilen att varna med ljud och ljussignal men inte bromsa.Den ser vägmarkeringarna och via satellitnavigering var den finns någonstans. Men den ser inte att vägbanan saknas.

Har man då lett om vägen och målat de vita strecken rakt ut, vad händer?

– Systemet varnar och avaktiveras om inte informationen på gps-en och mm-radarn stämmer överens. Om man inte kan se sidlinjerna, exempelvis vid snö, så aktiveras inte systemet.

Kan man dupera det med falska radiosignaler?

– Får systemet in störande signaler kopplar det ner och slås av. Elektroniken kan göras mycket mer misstänksam än en förare. Felacceptansen skulle vara extremt låg.

Om man målar vägmarkeringar ut från vägen och stör ut och ändrar gps-signaler?

– Om du lyckas lura systemets alla delar samtidigt, ja det kan fungera. Men då handlar det om väldigt avancerad manipulation. Vill du bara få en bil att köra av vägen finns det enklare sätt.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS