Fordon

Toyota-chefens trick för att sälja bilar

Toyota-chefen Akio Toyoda vet hur man ska fånga en publik. Efter en och en halv timme i en sal full av studenter uppgav 90 procent av dem att de blivit mer intresserade av bilar. Foto: Scanpix
Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl rapporterar från Japan. Foto: Jörgen Appelgren

- Jag förstår mig inte på ungdomen nuförtiden. På min tid hade man ingen chans att få bjuda ut någon flicka om man inte hade bil, sade Toyotas chef Akio Toyoda, till en fullsatt aula på Meijiuniversitetet i Tokyo häromdagen.

Publicerad

Citatet finns återgivet i onsdagens Japan Times, och det sägs att den 57-årige Toyoda skämtade. Men bakom skämtet ligger en krass verklighet. Antalet sålda personbilar i Japan har sjunkit med i snitt en procent om året de senaste 20 åren. Allt färre unga finns bland bilköparna.

Bilindustrin håller på att förlora slaget om de ungas pengar till it-industrin. Bilar betyder mindre än smarta mobiler för de unga, och i valet mellan surfminuter och bensin förlorar bensinen.

Därför var Akio Toyoda på charmoffensiv bland studenterna. Han rullade in i aulan på Toyotas egen Segway-variant Winglet, den korrekta kostymen var utbytt mot upprullade khakibyxor och han svarade på frågor i en och en halv timme. Mycket handlade om hans passion för bilar, och att man ska älska dem som barn eller husdjur, och inte förtingliga dem som kylskåp och liknande. Toyoda vill komma åt de unga genom föräldragenerationen, sa han enligt Japan Times:

- Det finns folk som upplevt en tid när bilar gjorde livet njutbart, bland annat jag själv. Om den generationen kan visa hur mycket de älskar sina bilar kanske de unga börjar undra varför vuxna är så lyckliga, och i sin tur bli intresserade av bilar.

Akio Toyoda var som ordförande först ut bland de japanska bildirektörerna i Japan Automobile Manufacturers Association. Under en månadslång kampanj ska han följas av direktörerna för Honda, Fuji och Mitsubishi. Man kan säga att han har lagt ribban.

Var han framgångsrik då? Japan Times rapporterar att 90 procent av studenterna räckte upp handen när han frågade om han fått dem mer intresserade av bilar. Men sex av tio studenter svarade att de inte hade råd med någon bil i dagens Japan. Genomsnittslönerna har sjunkit med en procent om året de senaste 15 åren, och deltidsanställda har vuxit till att utgöra 36 procent av arbetskraften enligt OECD. De tillfälligt anställda är ofta unga, och tjänar ungefär 40 procent mindre än de heltidsarbetande.