Torröva kryssning

2009-03-03 23:00  

Minsta farkosten på stora båtmässan Allt för sjön stävar fram i promenadfart mellan bryggor och grund. Övningsbåten Hjulia lär ut konsten att köra båt på torra land.

I utbildningsföretaget Svenska Båtskolans monter, komplett med sjömärken, bryggor och andra hinder, kan mässbesökarna pröva på att hålla den rätta kursen med övningsbåten.

– Hjulia är byggd för att träna navigering på trånga platser som inne i en småbåtshamn. Hon ska uppföra sig som en familjebåt som går på tomgångsfart, säger skolans vd Thomas Rapp.

– Att köra motorbåt är inte som att köra bil, vilket många nya båt­ägare tror, eftersom hälften av dem aldrig har ägt båt förut. En båt beter sig i stället ungefär som när man ska runda hyllorna på ICA Maxi med en fullastad kundvagn.

* Så är Hjulia i själva verket bara en förklädd kundvagn?

– Nej då, vi har byggt henne helt från grunden. Skillnaden mot kundvagnen är att utöver fyra rörliga hjul har hon två som är fasta i långskeppsriktningen, en båt driver ju mindre åt sidan.

† Hur drivs båten?

– Man går bakom och styr och håller i en pinne med två handtagskulor, så att man får i stort sett samma situation som med propellerströmmen.

* Är Hjulia bara tänkt för

mässan?

– Det får vi se. Fungerar det här så bra som vi tror, kan vi mycket väl tänka oss att använda henne för att träna grundläggande navigering som ”torrsim” inomhus under vintern.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt