Tjänstemän på Volvo får gå

2013-09-24 13:51  

(Uppdaterad). Volvokoncernen ska genomföra ett effektiviseringsprogram och bland annat kapa antalet tjänstemän, men produktionen ligger fast.

Omkring fyra miljarder kronor om året ska sparas.

Åtgärder för att minska kostnaderna ska genomföras i "ett stort antal verksamheter och områden". Merparten ligger dock inom lastbilsverksamheten.

Mårten Wikforss, Volvos informationschef, vill inte berätta hur många anställda som kommer att sägas upp.

Det är tillsvidareanställda och konsulter på tjänstemannasidan som kommer att beröras. Det finns inga planer på att dra ner på antalet personal inom produktionen.

Beskedet var inte oväntat, säger Urban Spännar, klubbordförande för Unionen på Volvo i Göteborg.

– Det var det inte. Vi visste att det var på gång, säger Urban Spännar till TT.

Drygt 3|100 anställda är anslutna till Unionen vid Volvos olika anläggningar i Göteborgstrakten. Några detaljer om hur många tjänstemän som eventuellt kan komma att beröras av sparprogrammet har inte Urban Spännar.

– Nej, det har jag inte. Jag har inte fått reda på alla delar vad detta handlar om, säger han.

Marknaden reagerade försiktigt positivt på det nya sparprogrammet. Volvos B-aktie hade i den tidiga eftermiddagshandeln lyft 0,9 procent, medan Stockholmsbörsens OMXS-index har gått upp 0,2 procent.

Det är känt att Volvo vill göra en omstrukturering av sin lastbilsproduktion i Europa, enligt verkstadsklubbens ordförande Mikael Sällström.

– Det finns ett förslag om att montering av lastbilshytter kan flyttas från Umeå till Göteborg. Det skulle innebära ett tillskott av jobb i Göteborg, och ett minus på cirka 300 jobb i Umeå, säger Sällström.

– Sedan finns också ett förslag om att flytta en del produktion från Göteborg till Belgien, tillägger han.

Sällström kan inte bedöma om sparprogrammet är nödvändigt.

Sparåtgärderna förs samman i ett gemensamt program för hela koncernen, uppger koncernchefen Olof Persson i ett pressmeddelande.

I programmet ingår den redan kända omstruktureringen av Volvokoncernens försäljnings- och eftermarknadsnätverk för lastbilar i Europa, Mellanöstern och Afrika. Den väntas leda till besparingar på 600 miljoner kronor årligen från och med 2015. Sparprogrammet kommer att medföra kostnader för själva omstruktureringen. Dessa beräknas till cirka fem miljarder kronor, och väntas främst belasta rörelseresultatet under 2014.

TT / Ny Teknik

Mer om: Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt