Fordon

Titanic gick på en nit

Fyra olika typer av nitar som bärgats från Titanic. De har suttit i skotten, ventiler, däcksplåtar respektive skrovplåtar.

Det var en serie fysikaliska omständigheter som sänkte Titanic. Det skriver vetenskapsförfattaren Richard Corfield i aprilnumret av Physics World. Han har studerat vad som hände den ödesdigra söndagskvällen för hundra år sedan. - Det var inte en enskild orsak till att Titanic gick till botten i Nordatlanten, skriver han.

Publicerad

Materialfusk, kostnadsbesparingar vid bygget och extrema väderförhållanden som, tillsammans med redan kända orsaker, ledde till att det osänkbara fartyget gick till botten på närmare fyra kilometers djup utanför Newfoundland på sin jungfrufärd.

Richard Corfield har fastnat vid två viktiga orsaker till skeppsbrottet; dels dålig kvalitet på de nitar som höll skrovet samman och dels det väderfenomen som förklarar varför isbergen befann sig i vägen för Titanic.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här