Tio brandsläckningsplan som kan tukta lågorna

2018-07-24 06:00  

Med en mängd rasande bränder anser många att Sverige behöver köpa in egna brandsläckningsplan. Här är tio alternativ i olika storlek och ålder.

Under fjolårets skogsbränder i norra Kalifornien imponerades tv-tittarna när värdens största brandsläckare kom till undsättning – en konverterad Boeing 747-400. Men vissa anser att svärmar av små plan kan göra ett mer effektivt jobb.

Se listan med tio modeller som dödar lågorna på sitt sätt.

Läs mer: Brandflygplan till Sverige för att släcka skogsbränderna

1. Boeing 747-400 Supertanker

Global Supertanker Services kallar sitt plan för ”Spirit of John Muir”. Det är Boeing 747-400 som har konverterats till tankerplan. Med kapacitet att dumpa 73 000 liter vatten på sex sekunder är det ingen som slår bjässen. Trots sin storlek kan planet släcka bränder från 61 meters höjd. Det tar 30-35 minuter för markpersonal att fylla på vatten. Två högtryckssystem kan sedan göra en stor tömning, eller släppa lasten i upp till åtta omgångar – i så låg fort som 268 km/h. Samtidigt kan det snabba flygplanet ta sig till de flesta platser på jorden inom mindre än ett dygn.

2. Canadair CL-215

Modellen är konstruerad från grunden för att just kunna flyga långsamt under de förhållanden som råder vid skogsbränder. Trots att Canadair CL-215 ”Scooper” såg dagens ljus på 60-talet och slutade tillverkas 1990 är sjöflygplanet fortfarande en stark spelare. Det kan släppa 5 346 liter vatten och har en räckvidd på 2 260 kilometer. Under 1990-talet testade faktiskt dåvarande Räddningsverket och Kustbevakningen ett exemplar i Sverige, och de konstaterade att CL-215 var en mycket effektiv brandsläckare.  

3. PZL-Mielec M-18 Dromader

Polen ville ta fram ett besprutningsplan för export, och USA hjälpte dem. Med utgångspunkt från en amerikansk förlaga fick vårt grannland M-18 Dromader att lyfta i slutet av 70-talet. Modellen visade sig även fungera utmärkt för brandbekämpning. Flygplanen såldes till 24 länder och över 200 av dem är fortfarande i bruk i USA. Trots sin storlek kan modellen bära med sig 2 500 liter vätska. Maxhastigheten är 200 km/h – och den kan flyga ned till 108 km/h. 2017 upphörde nyproduktionen av M-18 Dromader i Polen.

4. Ilyushin Il-76

Den mycket stryktåliga modellen lyfte första gången 1971 och har sedan dess varit en militär packåsna, inte minst under kriget i Afghanistan. Men Il-76 har även använts flitigt civilt för transport av tunga och skrymmande last. Förmågan att landa på oasfalterat underlag har dessutom gjort modellen populär för evakueringar och humanitära insatser. Vilken Il-76 som helst kan omvandlas till vattenbombare. Monteringen av tanken sägs ta mindre än två timmar, och då sväljer flygplanet 49 000 liter vatten.

5. Grumman S-2 Tracker

Förlagan till planet gjorde sin jungfruflygning redan 1952, och modellen användes sedan för ubåtsjakt fram till mitten av 1970-talet då den ersattes av en modernare konstruktion. Grumman S-2 Tracker har dock överlevt som passagerarflygplan i flera länder – och givetvis som brandbekämpare. Flygplanet kan då få med sig 3 455 liter vatten. 

6. Lockheed L-188 Electra

Det finns onekligen många veteraner bland brandbekämparna, och med flygdebut 1957 är Electra en av de äldsta. Bland de överlevande exemplaren finns ett hos brandbekämparna i Conair Group – och en flotta om nio flygplan opererar hos konkurrenten Air Spray. Företaget är verksamt i både USA och Kanada. De valde planet för sin manöverduglighet kombinerat med snabbhet tack vara de fyra turbopropmotorerna – och förmågan att släppa 11 000 liter brandhämmande kemikalier.

7. Lockheed C-130 Hercules

Efter södra Kaliforniens våldsamma brand 1970, kallad ”Laguna Fire”, bestämde sig kongressen för att sjösätta MAFFS-programmet. ”Modular Airborne FireFighting System” skulle vara ett brandbekämpningssystem avsett för Hercules-planen. Systemet består av fem trycksatta tankar som sammantaget kan hålla drygt 10 000 liter brandsläckande medel, och MAFFS kan pumpa ut hela lasten över en eld inom loppet av fem sekunder. I dag använder USA:s nationalgarde, flygvapnets reserv och US Forest Service C-130 Hercules för att hålla landets många skogsbränder i schack.

8. Air Tractor AT-802F Fire Boss

Utrustad med pontoner får modellen tillägget ”Fire Boss”, och här är filosofin att det är effektivare att attackera elden i svärm än att dumpa en enorm mängd vatten på ett ställe – vid ett tillfälle. Styrkan med AT-802F är att det lilla flygplanet kan skopa upp sitt vatten i små sjöar nära elden. Air Tractor hävdar att ett ensamt exemplar kan leverera upp till 53 000 liter vatten i timmen. Med en liten armada kan man således göra ett stort avtryck.

9. British Aerospace BAe 146

Det är inte osannolikt att planet har flugit dig under någon semesterresa i det förflutna. BAe 146 tillverkades från början av 80-talet till och med 2001. I dag har många av dem byggts om för brandbekämpning, bland annat av amerikanska Neptune Aviation. De fyra starka jetmotorerna låter deras plan färdas i 555 km/h – och deras konstruktion kan ta med sig 11 356 liter.

10. McDonnell Douglas DC-10

446 exemplar tillverkades mellan 1970 och 1999, men ett antal olyckor där flygplanstypens stjärtmotorer lossnade eller gick sönder kastade en skugga över DC-10. Planet använde för passagerartrafik så sent som 2013 i Bangladesh. Sedan 2006 har ett antal exemplar dock konverterats för brandsläckning – två används i USA och ett tredje pensionerades där 2014. Styrkan med den gamla konstruktionen är motorkraften och storleken som tillsammans låter DC-10 ta med sig 45 000 liter vatten, som den kan släppa ut inom loppet av åtta sekunder.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt