Tiltrotor-drönaren drivs av vätgas

2017-06-07 13:16  
Illustration av drönaren VTOL UAS. Foto: Wirth Technology

Nu har brittiska Wirth Research släppt den första bilden på sin nya tiltrotor-drönare. Lätta vätgasdrivna bränsleceller ger fordonet en flygtid på hela sex timmar. Samtidigt kan farkosten starta och landa vertikalt.

Bakom Wirth Research i Oxfordshire står Nick Wirth, tidigare ägare av F1-stallet Simtek och chefsdesigner för Benettons stall. Företagets senaste projekt är drönaren Vertikal Take Off and Landing,  VTOL . Tiltrotorplanet kombinerar möjligheten att lyfta vertikalt med teknik som tillåter lång flygtid. Wirth Research hävdar att deras VTOL är det första obemannade flygsystemet i världen som har använder lättviktiga vätgasdrivna bränsleceller som huvuddrivkälla.

Den banbrytande hybridtekniken levereras av företaget HES i Singapore, och har kompletterats med Wirths beräkningsströmningsdynamik. De lätta bränslecellerna kan leverera över tre gånger mer energi än ett system med litium jon-batterier. Vätgasen sägs ge drönaren hela sex timmars flygtid – med full last. Kraften är också en förutsättning för att drönaren ska klara av att lyfta vertikalt.

– VTOL UAS, utvecklad av Wirth Research – och med kraft från HES teknologi, bryter ny mark inom området för små men allt mer kapabla flygrobotar. Det finns ingen liknande flygfarkost i världen som kan demonstrera den här nivån av uthållighet, säger HES grundare Taras Wankewycz i ett pressmeddelande.

Hybriddriften bidrar också till att minska vibrationerna. Detta är av stor vikt eftersom VTOL är tänkt att bära sofistikerad utrustning, exempelvis sensorer för kartläggning, LIDAR eller markpenetrerande radar. Drönaren kan också användas för att kontrollera pipelines eller elledningar från luften.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt