Fordon

Tiltrotor-drönaren drivs av vätgas

Illustration av drönaren VTOL UAS. Foto: Wirth Technology

Nu har brittiska Wirth Research släppt den första bilden på sin nya tiltrotor-drönare. Lätta vätgasdrivna bränsleceller ger fordonet en flygtid på hela sex timmar. Samtidigt kan farkosten starta och landa vertikalt.

Publicerad

Bakom Wirth Research i Oxfordshire står Nick Wirth, tidigare ägare av F1-stallet Simtek och chefsdesigner för Benettons stall. Företagets senaste projekt är drönaren Vertikal Take Off and Landing,  VTOL . Tiltrotorplanet kombinerar möjligheten att lyfta vertikalt med teknik som tillåter lång flygtid. Wirth Research hävdar att deras VTOL är det första obemannade flygsystemet i världen som har använder lättviktiga vätgasdrivna bränsleceller som huvuddrivkälla.

Den banbrytande hybridtekniken levereras av företaget HES i Singapore, och har kompletterats med Wirths beräkningsströmningsdynamik. De lätta bränslecellerna kan leverera över tre gånger mer energi än ett system med litium jon-batterier. Vätgasen sägs ge drönaren hela sex timmars flygtid – med full last. Kraften är också en förutsättning för att drönaren ska klara av att lyfta vertikalt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här