Fordon

Tillverkarna spårar elbilarnas kobolt med blockkedjeteknik

Foto: IBM

Amnestys rapport om att kobolt i elbilars batterier kan brytas av barnarbetare har fått fordonsindustrin att reagera. Ford och Volkswagen ingår nu i ett nätverk där man spårar grundämnets ursprung med blockkedjeteknik.

Publicerad

Elektrifiering ska göra bilismen etiskt hållbar ur ett miljöperspektiv – men litiumjonbatteriernas kobolt kastar en skugga över elfordonen. Mer än häften av världens kobolt kommer från Kongo-Kinshasa.

I en rapport har Amnesty pekat ut att en del av brytningen görs av barnarbetare, som kan vara så unga som sju år. Till detta innebär den smutsiga utvinningen stora hälsorisker för de som jobbar i mer småskaliga gruvor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här