Fordon

Tillåtet fusk ger utsläppsrabatter

En testbil på dynamometer i labbmiljö.

Tillåtet fusk vid testtillfället är en orsak till att många europeiska bilar klarar miljögränser och får utsläppsrabatter.

Publicerad

På Transportstyrelsens testlabb i Jordbro utanför Stockholm tvingas teknikerna se på medan bilföretagen tejpar för alla skarvar i karossen för att minska luftmotståndet och sätter på däck med extremt litet rullmotstånd. Allt för att komma under den magiska gränsen för miljöbil.

-Det här har pågått sedan miljökraven skärptes. Tidigare var det ingen som höll på såhär, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här