Tidsbrist kan fälla nya lastbilsregler

2019-03-27 15:50  
Ett viktigt motiv till att skapa lastbilskonvojer är att de förväntas öka trafiksäkerheten. En människa har en reaktionstid som räknas i sekunder, medan de sensorer som ska hålla koll på vad som händer runt ett självgående fordon – men även styra vad som ska göras – kan agera på millisekunder. Foto: Peggy Bergman

Nya regler kring lastbilschaufförernas rättigheter och körningar i andra EU-länder än det egna hänger på en skör tråd sedan EU-parlamentet än en gång skjutit upp en omröstning.

Oenigheten är massiv mellan öst och väst.

Trots att tiden är ytterst knapp för att hinna få igenom ny lagstiftning i EU före kommande EU-val den 23–26 maj valde EU-parlamentets talman Antonio Tajani att skjuta upp onsdagens omröstning i Strasbourg.

Där var det annars tänkt att ledamöterna skulle enas om parlamentets syn på saken för att omedelbart kunna inleda slutförhandlingar med EU-länderna.

Tajani konstaterade dock att alldeles för många ändringsförslag låg inne för att möjliggöra en vettig omröstning. Allt bollas därför tillbaka till parlamentets transportutskott, i hopp om att kunna planera in en ny omröstning nästa vecka.

”Väldigt dåligt”

Irritationen är stor, inte minst bland flera svenska ledamöter.

– Det som sker i dag är en stor tragedi där stora delar av transportnäringen i Europa väntar på att vi här ska ta ett beslut i frågan. Vi sviker transportarbetarna till förmån för kapitalet, fräser Peter Lundgren (SD) i parlamentets debatt.

– Det är väldigt dåligt. Vi har hållit på att skjuta och skjuta och skjuta på detta paket som tillhör det viktigaste vi har att besluta om under den här delen av mandatperioden, konstaterar i sin tur Marita Ulvskog (S).

Oenigheten om den så kallade cabotagetrafiken är oerhört stor mellan länder och parlamentsledamöter från främst östra och västra Europa. Många av de nyare EU-länderna i öst kämpar intensivt för att inte minska möjligheterna för deras företag och chaufförer att konkurrera i väst med hjälp av sina lägre löner. I väst ogillas samtidigt såväl säkerhetsriskerna med tröttkörda chaufförer som utnyttjandet av "brevlådeåkerier" och lönedumpning.

Skjuts upp igen?

EU-kommissionen har lovat hålla i snabba kompromissförhandlingar med ministerrådet så fort EU-parlamentet kan ena sig. I onsdagens debatt fanns samtidigt många ledamöter som förespråkade att hela reformen skjuts upp till efter EU-valet.

Grundkonflikten lär å andra sidan fortsätta betydligt längre än så.

– Hur vi än försöker drapera det i lite finare ord så är det en öst-västkonflikt. Det kommer att dröja ett tag innan Östeuropa är i fatt delar av Västeuropa och så länge den skillnaden finns så är det väldigt hårda tag och en hård konflikt, säger Marita Ulvskog.

Mer om: Lastbilar EU

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt