Fordon

Think i finsk serieproduktion

Nu serieproduceras fabriksbyggda batteribilen Think City i Finland.
Norska Buddy är en fabriksbyggd batteribil som klassas som fyrhjulig motorcykel. På bilden nya Buddy Metro.
Tata Motors Indica Vista kommer som elbil till Norge under våren och till Europa i höst.
Tysk-danska City-El kan registreras som trehjulig motorcykel eller som EU-moped. MG Electronic.
E-z-Go, kinesisk fabriksbyggd batteribil som klassas som motorredskap. Normaco i Halmstad.
Daimler-Chryslers GEM är den mest sålda elbilen i USA. Importeras till Sverige av Rumec i Märsta.
Indiska Maranello (SCE Star) är en fabriksbyggd elbil som klassas som EU-moped. Finns att köpa i Norge.
Indiska Reva, som i Storbritanniens säljs under namne G-Wiz, är stor i Norge. Här är Reva Next Generation.
Italienska Teener, fabriksbyggd batteribil som klassas som EU-moped. Green Gemini i Skärholmen.
Franska Venturi gör en mängd elektriska fordon. Här är kommande Venturi Electric som kan utrustas både med solceller och vindkraftverk.
Fiat 500 kommer att finnas i elbilsversion i höst från Svenska EV Adapt och italienska Micro-Vett.
BMW:s Mini finns nu som laddhybrid i ett storskaligt försök i USA under namnen Mini-E.
Opel Ampera, den europeiska varianten av GM:s kommans laddhybridbil Chevrolet Volt. Planerad produktion från 2010.
Kinesiska BYD, Build Your Dreams, kommer med laddhybriden F3DM i sommar i Kina, men i Europa först 2011.

Nu serieproduceras elbilen Think hos Valmet Automotive i Finland som tog över den norska tillverkningslinjen i november. Men snart är det dags för modellbyte. 2012 kommer Think i en helt ny version.

Publicerad

Ännu är det inte några hisnande mängder Thinkbilar som rullar ut från Valmetfabriken. Produktionstakten ligger på fem bilar per dygn, men volymerna ska ökas efter hand. Linan klarar sex gånger så hög beläggning, tillräckligt för att producera flera tusen Think City innan året tar slut.

– Vi är först ut med en serieproducerad elbil som verkligen är konstruerad för eldrift från början och som uppfyller kraven som man ställer på en riktig bil, säger Thinks vd, Richard Canny.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här