Think i finsk serieproduktion

2010-04-06 09:59  

Nu serieproduceras elbilen Think hos Valmet Automotive i Finland som tog över den norska tillverkningslinjen i november. Men snart är det dags för modellbyte. 2012 kommer Think i en helt ny version.

Ännu är det inte några hisnande mängder Thinkbilar som rullar ut från Valmetfabriken. Produktionstakten ligger på fem bilar per dygn, men volymerna ska ökas efter hand. Linan klarar sex gånger så hög beläggning, tillräckligt för att producera flera tusen Think City innan året tar slut.

– Vi är först ut med en serieproducerad elbil som verkligen är konstruerad för eldrift från början och som uppfyller kraven som man ställer på en riktig bil, säger Thinks vd, Richard Canny.

Ännu så länge finns elbilsköparna framförallt hos myndigheter och företag, med bilar som körs mycket i stadstrafik, men med korta körsträckor. Där väger låga driftskostnader upp höga inköpspriser. För att få ned priset gäller det att sänka batterikostnaden, och det kan ske på två vägar, enligt Richard Canny:

– Det sker dels genom att batterierna blir billigare, dels genom att vi gör bilarna mer effektivare och därmed behöver mindre batterier. Det sparar i sin tur vikt, som ökar effektiviteten än mer, det blir en god cirkel.

Det är också förklaringen till att Think helt satsat på att utveckla en stadsbil, med en räckvidd på 160 kilometer på ett fulladdat batteri:

– I städer kör de flesta mindre än 100 kilometer på en arbetsdag. Då har du en god marginal för att komma dit du ska och hinner ladda upp batteriet hemma över natten.

Thinks historia började för nära tjugo år sedan, och även om den nuvarande designen är av yngre datum är det dags för en rejäl uppfräschning.

Under 2011 lanseras en fyrsitsig variant av bilen och 2012 kommer en helt ny modell. Den ska byggas på samma plattform. Den nya karossen kommer dock att se rejält annorlunda ut, enligt preliminära designskisser som Ny Teknik fått se.

Så sent som i fjol såg det ut som om Think skulle försvinna efter svårigheter med såväl produktion som finansiering. Företaget räddades genom en rekonstruktion som bland annat innebar att Valmet gick in som delägare. Under hösten flyttades tillverkningslinan till Nystad där i dag cirka 100 anställda arbetar med Think.

Genom åren har fabriken i Nystad byggt många olika bilar på uppdrag, bland annat en hel radda Saabar. För närvarande är det två olika Porschemodeller som står för de stora volymerna.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt