Containertåget startade i Yiwu i östra Kina för 21 dagar sedan och nådde på onsdagen Spaniens huvudstad Madrid. Det hade då färdats 13000 kilometer.
På sin färd har man varit tvungen att antingen justera hjulavståndet på vagnarnas axlar eller lasta om containrarna på grund av varierande spårvidder i Kina, Kazakhstan, Ryssland, Vitryssland, Polen Tyskland, Frankrike och Spanien. Loken byttes efter att ha dragit tåget omkring 800 km.
Med testfärden fick man klart för sig att transporten är drygt en vecka snabbare än om containrarna fraktats med båt.
Efter julhelgen ska tåget rulla tillbaka samma sträcka, nu lastat med spansk skinka, vin och olivolja.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.