Hittills har sexaxliga speciallok dragit godstågen som trafikerar tunneln mellan Storbritannien och Frankrike. Med helgens prov ville tunnelbolaget Eurotunnel se om ett standardlok skulle klara samma uppgift.
Man valde ett lok ur Vecktronserien från Siemens, ett fyraxligt lok som kan köras på de vanligaste strömsystemen i Europa. I tunneln används 25 kV AC 50 Hz. Endast strömavtagarna byttes ut för provkörningarna.
Loket fick dra ett godståg på 1350 ton genom tunneln, som har en stigning på 11 promille. Under färden, som började i Frankrike, testades dragförmåga, bromsförmåga och strömavtagning. I Folkstone vände loket och gjorde motsvarande tester på återfärden.
Enligt Eurotunnel utföll testerna till belåtenhet. För tunnelbolaget innebär det större flexibilitet och möjlighet för olika aktörer att bedriva trafik i tunneln.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.