Fordon

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Ett analysverktyg för att verifiera säkerheten i det kommande europeiska signalsystemet ETCS presenteras på järnvägsmässan Innotrans i Berlin nästa vecka.

Publicerad

(Uppdaterad) Gränsöverskridande järnvägstrafik i Europa försvåras av de olika signalsystem som byggts upp av respektive länders järnvägsförvaltningar. Ett sätt att skapa enhetlighet är det EU-stödda projektet European Train Control System, ETCS. 44 parter samverkar för att få ett ekonomiskt, tillförlitligt system baserat på öppen källkod.

Trots arbetet med ETCS och enhetlig specifikation, finns fortfarande otaliga avvikelser. Än så länge finns ingen ETCS-utrustning som medger trafik på Europas alla järnvägssträckor.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här