Teslas miss rubbar inte de köande kundernas lojalitet

2017-11-15 09:38  
Problem vid batterifabriken i Nevada gör att Teslas kunder vänta ytterligare tre månader på Model 3. Foto: Tesla

Efter problem vid batterifabriken i Nevada får Teslas kunder vänta ytterligare tre månader på Model 3. Vissa kommer ha köat i två år när de får sin bil – men trots detta verkar Tesla-köparna förbli lika lojala.

Många har ifrågasatt om USA:s yngsta biltillverkare verkligen kommer klara av att den möta den växande efterfrågan – inte minst suget efter den nya ”instegsmodellen” Tesla Model 3. Nu kämpar företaget med tillverkningsproblem vid sin batterifabrik Gigafactory i Nevada, och detta har fått konsekvenser.

Tidigare har Tesla utlovat att man skulle nå målet på 5 000 tillverkade Model 3 i veckan till december månad – men nyligen flyttade men fram det löftet till mars 2017. Under det tredje kvartalet lyckades Tesla bara producera 260 Model 3 mot förväntade 1 500, och med störningarna växer de redan långa köerna.

Bloomberg konstaterar dock att Tesla-kunderna är extremt tålmodiga. De kontaktade 20 tillfrågade personer som har lämnat deposition för Model 3, och av dem hade ingen valt att avboka sin beställning. Bloomberg har intervjuat en av de första personerna som ställde sig i kö för att få köpa bilen. Förra året betalade Brian Lawley 2 000 dollar för att reservera två exemplar av Model 3. Nära 20 månader senare har han fortfarande inte fått någon bil, och nu blir det i bästa fall fyra månaders väntan till. Detta verkar dock inte väcka någon irritation.

Läs mer: De hackade en Tesla – fick den att drivas av vätgas

– Jag vill bara att Tesla ska få till Model 3 helt rätt, även om det tar några extra månader. Jag ser alla typer av förseningar som en bra sak, för att säkerställa att kvalitén är utmärkt, säger Brian Lawley till Bloomberg.

Analytiker på finansbolaget Nomura tror att Tesla kommer ta sig igenom problemen med en eftersläpande produktion, samt de oklarheter som finns kring kommande skatteregler för elbilar i USA. Och skälet är just särställningen bland köparna, även hos de kunder som aldrig tidigare har kört bilmärket. Enligt Nomura är Iphone den enda produkten som åtnjuter en liknande status bland konsumenterna. Edmunds verkar dela analysen.

– Folk verkar vara villiga att vänta eftersom de aldrig fick ett bestämt datum i första taget. Och den långa väntan verkar bygga upp förväntningarna, säger Edmunds analytiker Jessica Caldwell till Bloomberg.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt