Teslas krascher rubbar inte Volvo

2016-08-03 08:50  
Bilar med Teslas självkörande system har drabbats av flera olyckor. Foto: Alamy & Puzant/Imgur

Teslas dödsolycka påverkar inte Volvos planer att som första biltillverkare släppa ut självkörande bilar i Göteborgstrafiken 2017. ”Projektet ligger fast”, säger Stefan Elfström, presschef på Volvo.

Det är elbilen Teslas självkörande system som drabbats av flera olyckor den senaste tiden. Allvarligast är dödsolyckan den 7 maj där en självkörande Tesla krockade med en lastbil. Den senaste rapporterade kraschen inträffade den 10 juli, då en Tesla körde av vägen efter att autopilotsystemet aktiverades. Tidigare har Googles självkörande bilar varit inblandade i en rad mindre krockar.

- Det här påverkar inte våra planer. Våra projekt styrs av vår egen teknik och de krav vi har på den, säger Stefan Elfström.

Volvo poängterar att det som ska ske 2017 är ett pilotprojekt, och att man först efter 2020 tänker sig att sälja självkörande bilar till allmänheten. Ändå handlar det om att släppa ut 100 vanliga förare i vanlig trafik på allmänna vägar. Och om det händer en olycka har Volvo varit tydligt med att företaget har det juridiska ansvaret.

- Vi är inte oroliga. Vi kommenterar inte våra konkurrenter och deras system, men det finns ingenting i det som hänt som fått oss att ifrågasätta eller tvivla på vår teknik, och vi skulle aldrig kompromissa med säkerheten, säger Stefan Elfström.

Rent tekniskt finns en rad skillnader mellan omständigheterna under vilka Tesla kraschade och de som skapas för Volvos autopilotprojekt. Medan Teslorna gått på autopilot på vanliga vägar får Volvobilarna bara vara självkörande på 50 kilometer speciella vägsträckor runt Göteborg, som bland annat scannats med laser för att bilarna ska ha exakta orienteringspunkter.

Det finns också skillnader i graden av automation. Teslas system har en lägre automatiseringsgrad, nivå 2-3 på SAEs femstegs skala, där föraren förväntas övervaka systemet och ta över om systemet får problem. Volvos självkörande system ligger på nivå 4, där föraren inte längre behöver övervaka fordonet. Föraren måste vara tillgänglig med en komfortabel tidsmarginal för att ta tillbaka kontrollen över fordonet. Om föraren inte gör det kan fordonet ändå hantera situationen.

Volvo blir 2017 först i världen med ett projekt där man släpper ut 100 självkörande bilar till vanliga kunder som får använda autopilotfunktionen på allmän väg.

Projektet sker i samarbete med regeringen, Göteborgs stad, Trafikverket, Transportstyrelsen och Lindholmen Science Park. Ny Teknik har sökt ansvariga på respektive myndighet för att ställa frågor kring projektet, men alla var på semester utom regeringen. Infrastrukturminister Anna Johansson svarade snabbt:

Fråga: Påverkas det svenska projektet med självkörande bilar av de olyckor, i första hand den dödsolycka, som inträffat med självkörande bilar den senaste tiden?

Svar: Regeringen ser självkörande fordon som en av flera nya tekniska lösningar för att öka trafiksäkerheten och minska transportsektorns miljö-och klimatpåverkan. Därför är det positivt att en testverksamhet med självkörande fordon på allmän väg snart startar i Göteborg.

Fråga: Anser regeringen att tekniken är tillräckligt säker för att släppas ut till 100 vanliga förare på allmänna vägar?

Svar: Regeringen tillsatte en utredning om självkörande fordon redan i november förra året. I dagsläget ser jag inga anledningar att regeringen skulle vidta några ytterligare åtgärder utöver den pågående utredningen om självkörande fordon som nu pågår.

(Texten uppdaterad 4 augusti 2016)

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt