Fordon

Teslan fick en bensinmotor – och blev 250 kilo lättare

Obrist Powertrain gjorde om en Tesla Model 3 till en hybrid med förbränningsmotor. Foto: Obrist Powertrain

Obrist Powertrains modifierade Model 3 har bara en tredjedel av batteripacket, vars laddning hålls uppe av en bensindriven generator. Lösningen drar max två deciliter per mil och ger Teslan en räckvidd på 100 mil.

Publicerad

Räckviddsförlängare verkade vara ett koncept på utdöende. BMW erbjöd tidigare tillvalet med sin elbil I3, i form av en liten bensinmotor som driver en generator vilken i sin tur kan hålla batteriet laddat under färd. Lösningen verkar dock få en comeback, för nu vill Obrist Powertrain göra samma sak med Tesla, skriver Mest Motor.

Det österrikiska företaget anser att dagens elbilar är för tunga och att laddinfrastrukturen är för dåligt utbyggd.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här