Teslan fick en bensinmotor – och blev 250 kilo lättare

2020-02-07 10:10  
Obrist Powertrain gjorde om en Tesla Model 3 till en hybrid med förbränningsmotor. Foto: Obrist Powertrain

Obrist Powertrains modifierade Model 3 har bara en tredjedel av batteripacket, vars laddning hålls uppe av en bensindriven generator. Lösningen drar max två deciliter per mil och ger Teslan en räckvidd på 100 mil.

Räckviddsförlängare verkade vara ett koncept på utdöende. BMW erbjöd tidigare tillvalet med sin elbil I3, i form av en liten bensinmotor som driver en generator vilken i sin tur kan hålla batteriet laddat under färd. Lösningen verkar dock få en comeback, för nu vill Obrist Powertrain göra samma sak med Tesla, skriver Mest Motor.

Det österrikiska företaget anser att dagens elbilar är för tunga och att laddinfrastrukturen är för dåligt utbyggd.

För att demonstrera sin grundidé har Obrist slaktat en Model 3. Av batteripacket på 50 kWh har två tredjedelar tagits bort. I Teslans främre bagageutrymme har man monterat en tvåcylindrig bensindriven generator på 54 hästkrafter, som kan hålla laddningen uppe i det återstående batteripacket på 17 kWh.

Läs mer: Självkörande Nissan Leaf slår rekord – 37 mil i en körning

Trenden pekar starkt mot ren batteridrift, men med en vikt på 95 kilo är Obrists kompakta generator ett smartare alternativ än den konventionella förbränningsmotorn i en vanlig plug-in hybrid. Enligt österrikarna är deras plug-in hybrid-version av Teslan 250 kilo lättare än en vanlig Model 3.

I och med att generatorn hela tiden ligger på ett optimalt varvtal kan bränsleblandningen hållas perfekt. Det ger låga utsläpp och en verkningsgrad på cirka 40 procent. Räckviddsförlängaren sägs dessutom vara i det närmaste vibrationsfri och mycket tyst.

Läs mer: Få ville ha den – nu dumpar Mercedes sin fiasko-modell

Enligt Obrist drar deras hybdridversion som mest 0,2 liter bensin per mil, och räckvidden ligger på 100 mil. På ren batteridrift tar den sig dock bara tio mil och en nackdel är att bensinmotorn går in så fort man kör över 65 km/h.

Det kan dock vägas upp av det låga priset. Batterierna utgör en betydande del av elbilarnas kostnad, och Obrist Powertrain anser att en mellanklassbil med deras "Hyper Hybrid" skulle kunna fås för drygt 200 000 kronor.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt