Fordon

Tesla presenterar ”budgetmodell”

Foto: Corbis

Fortfarande har elbilarna inte slagit igenom brett. Det vill Tesla ändra på med sin nya "folk-elbil", som riktar sig mot medelklassen.

Trots de stora framgångarna med modellerna S och X har Tesla fortsatt att gå med förlust. Fjärde kvartalet 2015 var elfte kvartalet i följd med förlustsiffror, och förlusten trefaldigades jämfört med motsvarande period 2014.

Med sin ”folk-elbil” Model 3, som presenteras på torsdag, riktar Tesla nu in sig mot en större marknad. Även om den planerade prislappen, 35 000 dollar (nära 300 000 kronor), nog fortfarande avskräcker de flesta, är det trots allt en halvering av priset jämfört med flaggskeppsmodellen S.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här