Tesla öppet för projekt med Toyota

2014-09-10 09:31  

Trots olika syn på alternativen till fossildrivna bilar håller Teslachefen Elon Musk dörren öppen samarbetsprojekt med Toyota.

De båda företagen har just avslutat ett mindre lyckat samarbetsprojekt som gick ut på att utveckla en helt eldriven version av Toyotas modell RAV4 med hjälp av Teslas elbilskunnande.

Projektet betraktas som ett misslyckande sedan det visat sig att endast två tusen fordon har levererats under de två år bilen funnits till försäljning.

Sedan projektet initierades har Toyota dessutom ändrat ståndpunkt när det gäller helt eldrivna bilar. Företaget har tydligt deklarerat att batteritekniken är för outvecklad för att elbilar ska bli en realitet inom en förutsägbar framtid.

Därför har Toyota i stället blivit en av de främsta förespråkarna för bränslecelldrivna bilar. Nästa år kommer den första kommersiella modellen ut på marknaden.

I de ordkrig som utspelas mellan lägren eldrift/bränslecellsdrift i bilvärlden har Elon Musk tidigare uttalat sig raljerande om bränsleceller och kallat dem "fool cells".

Senare har han dock uttryckt sig mer entusiastiskt kring experiment med olika alternativa framdrivningsmetoder för bilar.

Banden mellan Tesla och Toyota finns även kvar i Teslas satsning på att bygga världens största batterifabrik för litiumjonceller. I förra veckan föll valet på att bygga fabriken i delstaten Nevada Förutom stora delstatliga subventioner räknar Elon Musk med att japanska batteritillverkaren Panasonic går in och tar en betydande del av investeringskostnaden i den nya fabriken. Panasonic är idag batterileverantör till Tesla. Toyota äger i dag 10 procent av Tesla och har ett samägande i det bolag som sedan länge levererar batterier till Toyotas hybridbilar.

Elon Musk har uppgivit att investeringen i batterifabriken i Nevada kommer att uppgå till 35 miljarder kronor.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt