Fordon

Tesla frias efter dödsolycka

Foto: Imago / IBL

Efter ett utredningsarbete som tagit över ett halvår kommer nu domen: NHTSA - den amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen - kommer inte att återkalla några Tesla-modeller.

Publicerad

Det var i maj ifjol som en förare i en Tesla Model S-bil dog efter en kollision med en lastbil. Olyckan inträffade i en obevakad korsning i Florida. Spekulationerna kring olyckan har varit intensiva. Tesla själva indikerade att kraschen kan ha berott på att det automatiska bromssystemet inte läste av sin omgivning på rätt sätt, eller att autopiloten felbedömde situationen.

NHTSA tillsatte en haveriutredning. Mannen hade haft flera autopilotfunktioner påkopplade. Han hade kört i 119 kilometer i timmen på en sträcka där hastighetsgränsen är 104 kilometer i timmen. Enligt NHTSA:s bedömning bör lastbilen ha varit synlig för föraren i minst sju sekunder före kraschen.
I haverirapporten slår NHTSA fast att ”i vår genomgång hittades inga design- eller prestandafel i vare sig bromssystem eller autopilot". Myndigheten noterar vidare att deras tester visar att systemen i Tesla-bilarna fungerar som de ska.NHTSA påminner om att dagens autopilotsystem, likt det i Teslas modeller, kräver ”fullständig” uppmärksamhet av föraren under hela färden”. ”Tesla har utrustat sina bilar med information om systemets begränsningar i användarmanualen, i användargränssnittet och med tillhörande varningar/larm, även om de hade kunnat vara mer specifika. De har dessutom ett system som övervakar föraren för att hjälpa denne att bibehålla uppmärksamheten i alla situationer”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här