Fordon

Teknikjättens trådlösa laddare ska tanka alla elfordon

En sladdlös laddare och en universallösning som kan ”tanka” alla el-fordon. Det är vad Continental kommer visa upp på mässan Consumer Electronics Show.

Publicerad

Fordon som inte är beroende av fossila drivmedel är framtiden. I dagsläget framstår batteribilar som en stark kandidat till att bli den dominerande tekniken, men det finns en baksida: Laddningen.

Att ”tanka” batterier tar lång tid jämfört med att fylla på drivmedel som bensin eller diesel. Därtill har olika tillverkare valt egna laddsystem – vilket krånglar till det hela.

Därför har tyska Continental utvecklat två nya laddare: En laddplatta och en universalladdare. Den senare tekniken kallad ”Allcharge” ska förevisas på CES i januari. Universalladdaren blir det första tredjepartssystemet som är kompatibelt med exempelvis Teslas Superchargers.

Det unika med Allcharge är att den, istället för en dedikerad likströmskonverterare, använder sig av fordonets motor och inbyggda växelriktare för att omvandla växel- till likström (lite på samma sätt som bromskraftsåtervinning). Förutom att den är universell och ska fungera med Tesla, CHAdeMo och CCS, så är fördelen att man kan spara in kostnad och vikt på fordonen.

Ytterligare en positiv sak är att laddaren kan agera tvåvägslösning för elbilar – vilket gör att de kan ta rollen som ”virtuella kraftverk”.

Allcharge ska enligt tillverkaren ”revolutionera sladdladdningen”, men som ovan nämnt kommer Continental även visa upp en sladdlös framtid. Detta i form av en induktionsplatta. Den trådlösa laddaren kommer ha inbyggda sensorer som kan dirigera fordonet för att få till optimerad placering, denna ska vara ”tio gånger mer exakt än dagens parkeringsassistenter”.

Positioneringen ska kunna göras även om plattan är täckt av löv eller snö – vilket innebär att den passar även i utomhusmiljö. När fordonet väl är på plats så ska tekniken klara av att leverera 1 kilometers räckvidd per minut.

I framtida versioner av systemet är tanken att en station ska själv ska kunna ladda flertalet bilar. Ett exempel är ett företagsgarage där flera elbilar ingår. När den första är fulladdad så tar systemet och parkerar om bilen – och börjar ladda nästa. Detta gör att investeringskostnaderna i lokal laddinfrastruktur inte behöver bli så blodiga.