Tekniken ger ”gröna vågor” förbi rödljusen

2019-02-21 13:15  

Ett system för att minska frustrationen – och ge bättre trafikrytm. Nu har Audi utvidgat sitt förarassistanssystem med teknik som ska göra så att föraren kan surfa på gröna vågor.

En informerad förare är en mer komfortabel förare. Så argumenterar Audi och nu har de ytterligare vässat sin teknik för att leverera än bättre data. De kallar sitt uppgraderade system för ”Green Light Optimized Speed Advisory” (GLOSA), och det bygger på, Vehicle to grid, ett teknikprotokoll där fordon och infrastruktur pratar med varandra.

Audi introducerade redan för två år sedan sitt första trafikinformationssystem där den återstående tiden som ett trafikljus var grönt visades i instrumenteringen. Nu har man lagt till att systemet tar med den tid som det tar att stanna bilen, hastighetsbegränsningar i området, ljussignaler och dylikt för att beräkna vilken hastighet man ska köra i för att slippa bromsa för rött. Självklart kommer inte bilen råda föraren att bryta mot rådande regler eller göra något överilat för att hinna med den gröna vågen.

Ska ge bättre trafikrytm

Framöver tänker sig tillverkaren även att tekniken kan integrera med fördomens start/stop-system samt optimera navigationen för att minska trängsel.

Men även om ett system som undviker rödljus låter fantastiskt, så är det inget som vi ännu så länge kan få åtnjuta här i Sverige. GLOSA fungerar för närvarande bara i utvalda amerikanska städer med uppkopplad infrastruktur.

Läs mer: Bilar utrustas med nytt nödbromssystem 2020

Det kommer bli intressant att se hur teknik som den här påverkar övrig trafik. Man kan lätt tänka sig hur stressad föraren bakom blir när Audin håller 30 på en 50-väg för att det är effektivast tre trafikljus fram?

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt