Fordon

Teknik från 1800-talet ska hjälpa Hyperloop-resenärer

Foto: Hyperloop One
Foto: Skärmavbild från video på Twitter.

Hyperloop är ett av framtidens transportlöften. Men att färdas i en tub i 1 200 km/h kan säkerligen skapa viss klaustrofobi. Nu avslöjar två företag hur man har löst problemet – med ”zoetrop-teknik”.

Publicerad

En färd mellan Stockholm och Paris på under två timmar. Det skulle vara möjligt om transporten skedde med Hyperloop (och att det nu fanns en sådan sträckning). Ursprungsidén med transport i uppförstorade rörpostsystem kläcktes av Tesla- och Spacex-grundaren Elon Musk – som sedan släppte det fritt.

I dagsläget finns det flera Hyperloop-företag som försöker förverkliga idén – och nu får vi intressanta uppdateringar som rör utsikten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här