Teknik från 1800-talet ska hjälpa Hyperloop-resenärer

2018-06-13 12:16  

Hyperloop är ett av framtidens transportlöften. Men att färdas i en tub i 1 200 km/h kan säkerligen skapa viss klaustrofobi. Nu avslöjar två företag hur man har löst problemet – med ”zoetrop-teknik”.

En färd mellan Stockholm och Paris på under två timmar. Det skulle vara möjligt om transporten skedde med Hyperloop (och att det nu fanns en sådan sträckning). Ursprungsidén med transport i uppförstorade rörpostsystem kläcktes av Tesla- och Spacex-grundaren Elon Musk – som sedan släppte det fritt.

I dagsläget finns det flera Hyperloop-företag som försöker förverkliga idén – och nu får vi intressanta uppdateringar som rör utsikten.

Läs mer: ”Hyperloop - överlägset både tåg och flyg”

Ett av problemen med tekniken är att man inte kan ha fönster på samma sätt som exempelvis ett tåg eller flygplan. Och säkerligen skulle många resenärer bli illa till mods om de stängdes in i en tub. Så hur löser man utsikten?

Svaret på det är använda sig av lite 1800-talsteknik – nämligen zoetrop.

En zoetrop är en enkel lösning med vars hjälp illusionen av rörliga bilder uppstår. Den apparat som man använde förr i tiden bestod av en cylindrisk burk där sidorna var perforerade med smala springor.

Genom dessa kunde man se bilder på burkens insida och när zoetropen sattes i rörelse uppstod illusionen.

Läs mer: Hyperloop visar ny prototyp

I Hyperloops fall tänker man sig fönster på transporttuben, inte helt olika de runda fönster som sitter på ett flygplan. Dessa ska placeras med tio meters mellanrum och när transportsläden sätts i rörelse börjar ”utsikten” ta form.

I låga hastigheter blir det som stillbilder avbrutna av mörker, men i takt med att farten ökar så blir de mörka avbrotten kortare. Och i hastigheter på över 1 100 km/h så ”smälter” fönsterbilderna ihop och skapar en oavbruten utsikt.

Virgin Hyperloop One: Zoetrope from Hugo Soo on Vimeo.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt