Taxi Stockholm satsar på fossilfri trafik

2017-10-27 10:29  
Renault Zoe. Foto: TT

Senast 2025 vill taxibolaget kunna erbjuda en fossilfri transporttjänst. Nu petar man in fler elbilar i sin taxiflotta.

Vägtrafiken är en stor miljöbov i Sverige.

Stockholm rör det sig om ungefär två tredjedelar av kväveoxidutsläppen, 40 procent av klimatutsläppen och 90 procent av utsläppen av partiklar. Här ser Taxi Stockholm en möjlighet till förändring.

I ett försök att ta större miljöansvar och sänka utsläppen har taxibolaget investerat i trettio elbilar av märket Renault Zoe.

– Det är ett sätt att utmana våra kunders och vår egen uppfattning om vad som är en taxibil när det gäller storlek och kapacitet, säger Johan Lagerhäll, vd för Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm har sedan tidigare ett femtontal elbilar i sin flotta och har gjort tidigare satsningar på fordon som drivs med etanol och biogas. En stor utmaning har varit att hitta ett fossilfritt alternativ som uppfyller kundernas krav och samtidigt har rimlig räckvidd och laddningstider för taxitrafik.

– Vi har länge haft som målsättning att få in fler elbilar i vår taxiflotta. Nu har vi kommit en liten bit längre på väg, men för att satsningen ska få riktig fart är det viktigt att infrastrukturen utvecklas på de platser där vi finns. Det finns till exempel alldeles för få laddstationer i Stockholmsområdet i dagens läge. Här är de politiska besluten avgörande, säger Johan Lagerhäll.

Så här säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad, om taxibolagets satsning.

– Det är detta som behövs. Tillsammans med vår satsning på laddgator har förutsättningarna klart förbättrats för denna typ av investeringar men självklart måste vi intensifiera utbyggnaden. Mellan 15000 och 25000 publika laddplatser kommer att behövas i Stockholm till 2030, för att klara Trafikverkets elbilsprognoser, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) Stockholms stad.

Viktor Krylmark

Mer om: Elbilar Taxi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt