Det skriver Electronic Engineering Times, som bedömer att Infineon skulle vara den naturliga partnern för TSMC.
När det gäller säkerhetskritiska kretsar har arbetssätten inte blivit standardiserade på det sätt som för mindre känsliga halvledarkretsar. TSMC, som tillverkar kretsar åt andra bolag men inte utvecklar egna produkter, har därför inte kunnat bryta sig in på den marknaden. Den har istället dominerats av så kallade integrerade halvledartillverkare – sådana som både utvecklar och tillverkar kretsarna. Därigenom har kunderna, fordonstillverkarna, också kunnat ha bättre överblick över hela kedjan. Det arbetssätt som TSMC nu vill lära sig från Europa kallas zero-defects, noll fel.
Största leverantören inom säkerhetskritisk elektronik för fordon är Freescale, som samarbetar med ST Microelectronics på området. Infineon är tvåa.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.