Tågvintern blev rekorddyr

2011-06-20 10:14  

Vinterns tågkaos blev rekorddyrt för samhället – dubbelt så dyrt som en normal vinter. Inställda och försenade tåg innebar 4 miljoner förlorade arbetstimmar värda 2,4 miljarder kronor.

Det är statliga Trafikverket som summerat kostnaderna för den gångna vinterns tågproblem.

  1. Snöröjningen kostade 310 miljoner kronor mot budgeterade 210 miljoner.
  2. Kostnaderna för att hålla växlarna snöfria – 35 miljoner kronor.
  3. Samhällets kostnader för försenad godstrafik uppgick till 200 miljoner kronor. Då ingår inte försenade leveranser till företag.
  4. Fyra miljoner förlorade arbetstimmar a 600 kronor i timmen summerar till 2,4 miljarder kronor.

- Det är höga kostnader jämfört med en normal vinter. Dubbelt så högt som normalt, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm till Dagens Nyheter.

De största förseningarna drabbade resenärerna i Skåne men också nattågen till Norrland.

Däremot fungerade pendeltågen i Stockholm bättre än vintern innan.

I Trafikverkets summering ingår inte följderna för företag som drabbats av försening.

- Det kommer att blir fortsatta problem i trafiken. Att tro något annat är att drömma, säger Gunnar Malm till DN.

Det som Trafikverket kan förbättra till kommande vinter är informationen till resenärerna, bland annat genom ett bättre samarbete mellan Trafikverket och de många tågbolagen.

Trafikverket kan också lägga upp en plan för vilka tåg som måste dras in när snön kommer och det blir extra trångt på banorna.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd drog redan i vintras upp ett tiopunktsprogram för att klara tuffa snövintrar.

Bland annat föreslog hon böter för tågbolag som orsakar förseningar och blockeringar på grund av dåligt underhållna tågsätt.

Ministern tiopunktslista

När tågkaoset var som värst i vintras kallade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till presskonferens och försökte gjuta olja på vågorna.

Hon gav en lista på tio administrativa åtgärder som på relativt kort tid skulle kunna lösa upp en del knutar.

  1. Minska på byråkratin så att investeringsbeslut går snabbare att genomföra.
  2. Införa någon form av marknadsstyrt prioriteringssystem så att det är ekonomiskt lönsamt för tåg med låg prioritet att stå tillbaka när det blir trångt på spåren.
  3. Differentiera banavgifterna så att det blir dyrare genom storstäderna i rusningstrafik och billigare ute i landet.
  4. Införa ett slags försäkringssystem där tågoperatörerna betalar olika premier för olika typer av transporter. Om ett försäkrat tåg inte kommer fram i tid får Trafikverket betala böter.
  5. Göra operatörerna ansvariga för kvaliteten på sina tåg och vagnar. Om ett tåg går sönder och hindrar övriga trafiken blir det böter.
  6. Bättre information mellan trafikledning och lokförare.
  7. Bättre information mellan tågoperatörerna och stationernas ägare Jernhusen så att inte försenade nattresenärer möts av stängda stationer.
  8. Bättre prognoser från Banverket och Trafikverket till tågoperatörerna.
  9. Relevant och snabb information till passagerarna på internet och i mobilapplikationer.
  10. Tydliggör vem eller vilka som ska ha ansvaret för informationen.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt