Ta en tur med japanska lyxtåget

2017-05-03 12:31  

Glöm SJ:s 1 klass – här är det lyxigt på riktigt. I Japan har East Japan Railway Company precis ryckt skynket av sitt nya ”kryssningståg”. Men smakar det så kostar det – en biljett går loss på 25 000 kronor.

Lounger med panoramautsikt, badkar i cypress-trä och silverbestick. För de som reser med JR East:s nya Shikishima-tåg är det verkligen lyx som gäller. Tåget som har 15 rum samt två sviter kommer att sättas i trafik nu i maj. Det erbjuda resenärer antingen en tvådagarstur runt Yamanashi, Nagano och Fukushima – eller en fyradagarstripp runt Hokkaido.

Och att tågluffa i superlyx verkar vara eftertraktat. För trots att ett ”budgetrum” kostar motsvarande 25 000 kronor per person (i ett dubbelrum) överbokades premiärturen 76 gånger. För de som vill resa i en av sviterna är det bara att öppna plånboken rejält – här ligger prislappen på 75 000 kr per person.

– Vi hoppas att vi kan bidra med att sätta tåg på kartan i den nya eran, sa Atsushi Takahashi, representant för JR East i ett officiellt uttalande.

I restaurangen kommer passagerare erbjudas lokal mat från de områden som tåget passerar, och på bordet ligger silverbestick från samma företag som levererar besticken till Nobelfesten. Även möbler, mattor och övrig inredning är i särklass – så att gästerna verkligen ska känna att biljetterna var välinvesterade tusenlappar.

Det var kanske länge sedan som sovtåg var i ropet, men i Japan så har de fått en riktig renässans. Bolaget Seven Stars lyxiga rälsbundna kryssningar ”går som tåget” – och i juni kommer West Japan Railway att lanseras sin version av lyxtåg – Twiligt Express Mizukaze.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL