Sydkorea bannlyser 20 000 BMW-bilar

2018-08-16 13:20  
Foto: M93

Efter en rad motorbränder har BMW fallit i onåd med Sydkoreas myndigheter. Nu har landet utlyst ett körförbud för 20 000 av de bilar som berörs av återkallelsen.

Ett tekniskt fel har visat sig kunna orsaka motorbränder. Därför har BMW meddelat att drygt 320 000 dieselbilar kommer återkallas i Europa, var av 13 513 på den svenska marknaden. Problemet uppdagades dock i Sydkorea. Mellan januari och juli har 27 BMW-bilar i landet drabbats av motorbränder. Biltillverkarens plan var att börja återkalla dieselfordon på den koreanska marknaden med start den 20 augusti – men landets myndigheter vill sätta mer press på BMW.

Läs mer: Mikaels bil brann upp på motorvägen – så svarar BMW

Nu har Sydkorea utlyst ett körförbud för 20 000 av de BMW-bilar som berörs av återkallelsen. Innan felet har åtgärdats får de inte längre köras på allmän väg. Enligt landets transportministerium tas beslutet av hänsyn till den redan uppskrämda allmänheten, vars oro kring plötsliga motorbränder är tilltagande.

– Jag ber ägarna till de BMW-bilar som berörs av återkallelsen att aktivt samarbeta för att förhindra att större olyckor inträffar, trots att detta medför besvär, sa Sydkoreas transportminister Kim Hyun-mee vid en presskonferens till Reuters.

Bilarna har defekta avgassystem

Bilarna kommer dock få köras till verkstaden, och myndigheterna understryker att deras beslut inte handlar om att bestraffa ägarna – utan att sätta press för att problemet ska åtgärdas snabbare.

Enligt BMW ska orsaken bakom bränderna vara en defekt i recirkulationen av avgaser. Små läckor av glykol i EGR-kylaren lagras i EGR-modulen och kan tillsammans med olje- och kolsediment i vissa fall antändas. Sydkoreanska myndigheter kommer dock genomföra sin egen utredning kring motorbränderna, och man har för avsikt att vidta rättsliga åtgärder om detta anses vara nödvändigt. Förra året sålde BMW 59 624 bilar i landet.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt