Sydafrikanska tåget är fyra kilometer långt

2018-10-19 06:00  
Foto: TFR

Sydafrikanska Transnet Freight Rail har genomfört ett test med sitt längsta tåg hittils. De 375 vagnarna, lastade med manganmalm, hade en total längd på fyra kilometer.

Sydafrika sitter på den största manganreserven i världen. Malmen från gruvorna i Hotazel måste fraktas ut till kusten för att kunna skeppas vidare till världens stålverk, men begränsningar i järnvägsnätet har skapat flaskhalsar. Därför har malmtågen på Saldanha-linjen i norra Kapprovinsen har blivit allt längre, för varje extravagn ger stora förtjänster.

Rälsen har meterspårvidd. Då vagnarna tillåter ett maximalt axeltryck på 30 ton har man satt en gräns på 60 miljoner ton för den manganmalm som får fraktas på sträckningen under 2017-2018. Nu har Transnet Freight Rail genomfört ett test med sitt längsta tåg hittils, mellan Sishen och Saldanha – en sträcka på 861 kilometer.


De 375 vagnarna med en total längd på fyra kilometer innebär ett nytt sydafrikanskt rekord. Tågets ökade kapacitet betyder att man kan frakta ytterligare en miljon ton malm om året – vilket innebär att TFR tjänar in mer än 600 miljoner kronor. Det fanns ett stort tryck från kunderna att öka kapaciteten för den malm som kunde fraktas. TFR tittade på möjligheten att bygga om matningen och köpa in nya vagnar.

– Den satsningen hade kostat oss väldigt mycket kapital. Projektteamet utmanades att utforska huruvida teknik inom ”industri 4.0” skulle kunna erbjuda lösningar för att nå samma mål till en lägre kostnad. Genom att använda fördelad dragkraft (DP) för att öka längden till 375 vagnar, kunde vi minska det kapital som behövdes med över 90 procent jämfört med den ursprungliga kalkylen, säger Russell Baatjies på TFR:s enhet för mangan- och järnmalm till Compelo.

På samma sträckning har bolaget även testat ett tåg med 342 vagnar, som bar järnmalm.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt