Svindyrt fixa litet gasfel för Toyota

2010-02-09 23:00  
Så fixar Toyota pedalfelet. Klicka för att se större bild med alla momenten. Foto: Scanix och Ingemar Franzén/Ny Teknik

Det tar 30 minuter att sätta dit den nya stålplattan, som krävs för att fixa problemet med Toyotas krånglande gaspedal. För Toyota kan det betyda reparationskostnader på minst 4 miljarder kronor.

I USA, Europa och Kina återkallar Toyota 4,2 miljoner av sina bilar, varav 52 500 i Sverige. Det berör åtta olika modeller.

I dagarna skickar Toyota ett brev till berörda ägare. Där står att alla bilar ska förses med en liten stålplatta för att säkerställa att gaspedalen inte låser sig.

Toyotas lösning är att montera in en stödjande metallplatta för att öka avståndet mellan två ytor.

Därmed anser Toyota att man förhindrar att friktionen blir så hög att pedalen riskerar att fastna.

-Det är en enkel åtgärd, själva plattan kostar oss bara några ören, säger Bengt Dalström, presschef på Toyota Sweden, som först flera gånger upprepar att "de inte ens funderat över kostnaden".

Det tar en mekaniker en halvtimme att sätta plattan på plats, vilket sannolikt betyder en reparationskostnad för de inkallade bilarna på minst 4 miljarder kronor.

I Europa har Toyota fått in 26 rapporter om problem med gaspedalen, varav en i Sverige.

Men mörkertalet är säkert stort. Ny Teknik träffade av en slump på en förare som haft problem - se artikeln här under.

Så sent som i höstas tvingades Toyota kalla in 4,2 miljoner bilar i USA efter rapporter om gaspedaler som fastnat i golvmattan. Sedan följde problemen med de kärvande gaspedalerna, och i förra veckan uppmärksammades ett hundratal bromsfel på nya generationens Prius i Japan och USA.

- Vad har hänt med den omtalade japanska kvalitetskontrollen?, undrar amerikanska tidningar i braskande rubriker. Och branschen kallar redan händelserna för "Toyotagate".

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt