Sveriges största elhybridfärja tas i drift – men saknar laddstationer

2019-06-11 14:52  

Bilfärjan Tellus är nu klar att börja trafikera Gullmarsleden i Bohuslän och kan göra resorna på ren eldrift. Fast till dess att laddningsfrågan är löst får dieselmotorerna gå varma.

Nu är Sveriges största elhybridfärja redo att tas i bruk. Under tisdagen hölls en namngivningsfest för bilfärjan Tellus på Stigbergskajen i Göteborg. Nu ska den tuffa norrut till Bohuslän för att trafikera Gullmarsleden mellan Uddevalla och Lysekil.

Ny Teknik fick följa med på en rundtur under däck på den splitternya 100 meter långa färjan som är tänkt att transportera runt 100 000 fordon varje månad.

Färjan drivs med hjälp av en elmotor i varje ände, så att den kan gå fram och tillbaka över fjorden utan att vända. När laddinfrastrukturen är på plats ska de dagliga turerna kunna gå på ren eldrift.

Trafikverket har beräknat att det krävs en framdragen effekt på 3 MW, men exakt hur laddningen ska ske är inte avgjort ännu. I dagsläget finns två tänkbara lösningar från två olika leverantörer: en robotarm från ABB och en hydraulisk kolv från Cavotec (se faktaruta).

Läs mer: Så här kan Sveriges vägfärjor snabbladdas i framtiden

De två metoderna ska under hösten testas på Ljuseröleden på östkusten, och först därefter ska Trafikverket avgöra vilken typ av snabbladdare som ska användas till Tellus.

– Den kommer att gå i hybridläge till dess att det är färdigt, och det innebär att vi har en motor i drift istället för fyra motorer som på systerfärjan Neptunus, säger Fredrik Skeppstedt som är projektledare på Färjerederiet.

Det finns i nuläget ingen prognos för när snabbladdarna ska vara på plats. Så länge får Tellus ladda på natten när färjetrafiken tar uppehåll, och köra dagturerna med hybriddrift. Redan där räknar man med en utsläppsminskning jämfört med systerskeppet Neptunus, men exakt hur stor den blir återstår att se.

Den dieseldrivna delen av Tellus hybridsystem består av fyra stycken Volvo Penta-motorer med en effekt på 460 kW vardera. De driver generatorer som laddar färjans batterier och driver elmotorerna, men när laddsystemet är på plats ska de bara användas när färjan behöver transporteras någonstans.

Den totala batterikapaciteten ombord ligger på 948 kWh och är installerat i 12 stycken rack som har en kapacitet på 79 kWh var. Varje rack innehåller en styrenhet och 14 batterimoduler med 24 celler vardera.

Förutom minskade utsläpp kommer också en större redundans med hybridsystemet.

– Rent driftsäkerhetsmässigt är den här färjan mycket säkrare än våra traditionella färjor. Skulle vi få problem med en motor kan vi bara köra igång en annan, eller slå över den i fullelektriskt läge. När det blir stopp i en motor på våra vanliga färjor innebär det ofta ett stopp i färjetrafiken, säger Jonathan Svensson som kommer att jobba som motorman och matros ombord på färjan.

Laddsystemen

Två laddsystem ska testas utvärderas under hösten. Därefter ska Trafikverket fatta beslut om hur Tellus ska laddas.

Cavotec:

Använder sig av ett system med en kolv som skjuts in i en tratt. Kolven står på land och tratten sitter på färjan. Har testats i Norge under sex månader. Kolvens slaglängd är upp till 750 millimeter. Den kan förflyttas 100 millimeter i höjd- och sidled samt vinklas 3 grader. Eftersom rörelserna förmodligen blir större än så får även tratten sidoförskjutning vilket ger dubbelt så stor tolerans. Beräknat pris för testanläggning: 2,5 miljoner kronor.

ABB:

Precis som till färjan mellan Helsingborg och Helsingör vill ABB använda sig av en robotarm för att ladda Trafikverkets vägfärja. Systemet ger större toleranser än Cavotecs lösning med 600 millimeter i sidled. I övrigt liknande princip med ett kontaktdon som sänks ner i en handske. Beräknat pris: 4,2 miljoner kronor.

Elfärjan Tellus

Den nya vägfärjan Tellus har byggts på ett varv i Estland och blir Sveriges första frigående vägfärja som kan drivas med el.

Vägverket har 41 färjeleder, och 70 vägfärjor. 21 av färjelederna trafikeras med linfärjor, varav sex har eldrift. Målet är att hela färjesystemet ska vara klimatneutralt till 2045.

Tellus

100 meter lång

Max 600 ton last

Plats för 80 bilar och 297 passagerare.

Maxfart 11 knop.

100 000 transporterade fordon per månad.

Gullmarsleden: Går mellan Finnsbo och Skår i Gullmarsfjorden och är 1 850 meter lång.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt