Svenskar lägger in ny växel

2017-09-21 06:00  

Intresset för elcyklar i Sverige exploderar. Mellan förrförra och förra säsongen ökade försäljningen med 50 procent – och inget tyder på avmattning. De svenska tillverkarna lägger nu in en extra växel.

I början av september gick regeringen ut med sitt budgetförslag. Där ingick ett statsbidrag för inköp av elcykel. Preliminärt handlar det om 25 procent av inköpskostnaden upp till 10 000 kronor. Klas Elm, vd för intresseorganisationen Svensk Cykling, är mycket nöjd med förslaget.

– Detaljerna vet vi inte ännu, men grundidén är fullständigt lysande. Det har ju funnits motsvarande premie för bilar tidigare, och vi har länge frågat varför det inte funnits för elcyklar som ju är betydligt bättre för samhället, säger han.

En Sifo-undersökning som Svensk Cykling gjorde i fjol visar att var tredje svensk kan tänka sig att köpa en elcykel. Men än är vi inte där. Mellan den 1 september 2014 och den 31 aug 2015 såldes 30 000 elcyklar. Året efter såldes 45 000. Årets siffror är ännu inte klara, men ser lovande ut, säger Joakim Stenberg, vd för organisationen Cykelbranschen.

– Totalmarknaden för cyklar i Sverige är cirka 600 000 om året, så förra cykelåret utgjorde elcyklarna 7 procent. De stora elcykelländerna i Europa som Tyskland, Nederländerna och Danmark ligger på 17–20 procent. Vi har alltså ett gap att ta igen.

Läs mer:

Läs mer: Vätternrundan öppnar för elcyklar

Elcyklar började lanseras på allvar i Sverige för ungefär tio år sedan. Joakim Stenberg säger att den första generationen tyvärr inte höll måttet kvalitetsmässigt och inte heller tålde svenskt klimat.

– Folk blev lite rädda och vi fick en backlash. Vi tappade ett par år på det. När den kom var elcykeln klumpig och tung, men nu är den smidig. Olika teknologier jagar varann och cyklarna blir bättre och bättre.

Joakim Stenberg tror att Sverige nu är redo och bara är i början av en elcykelboom. Framför allt är det tre grupper han ser som användare: den som i dag använder bilen även för kortare transporter under tre kilometer, den som gärna cyklar men tvekar att cykelpendla till jobbet om det är över en mil samt äldre personer som inte längre orkar cykla som förr.

Elcyklar av många olika märken säljs i Sverige, men nästan alla är importerade. De svenska tillverkarna kan räknas på tre fingrar: Cycleurope i Varberg, Nishiki i Göteborg och Skeppshult i orten med samma namn. Från fabriken i Skeppshult kom den första elcykeln, döpt till Cyk El, för drygt två år sedan.

– Vi tittade på att börja göra en elcykel redan 2011, men tyckte inte att vi hittade ett tillräckligt bra elsystem. Vi kände att ska vi göra en elcykel med trovärdighet måste den fungera, säger Magnus Andersson, en av Skeppshults två ägare.

Men så för några år sedan hade företagets teknikleverantör Shimano ”gjort sin hemläxa”, som Magnus Andersson uttrycker det, och utvecklat ett nytt system. Cyk El har en centrummonterad motor i vevpartiet.

– Då känner man kraften i pedalerna och känner sig starkare. Det är den mest cykellika varianten av drift.

De första elcyklarna som Skeppshult levererade hade elväxling, där cyklisten trycker på en knapp, men de nya har även automatväxling. Shimanos system gör dock att de gamla kan uppgraderas till automat. Magnus Andersson tror att det finns ett visst teknikintresse hos den som köper elcyklar i en lite högre prisklass.

– Det är en mer teknisk pryl. Till exempel kan vi i samband med service koppla upp den, läsa ut data och uppdatera programvara.

Han tror att elcykeln rullat in i svenskarnas medvetande för att stanna kvar där, och poängterar även han säljpotentialen som finns i glappet mellan Sverige och Europas stora cykelländer.

Här är de svenska elcykeltillverkarna

Cycleurope

15 modeller under varumärket Crescent.

Två modeller under varumärket Monark.

Fabriken finns i Varberg.

Nishiki

Gör två modeller, en med bakhjulsdrift och en med framhjulsdrift.

Fabriken finns på Hisingen i Göteborg.

Skeppshult

Sex modeller, samtliga med motorn i vevpartiet.

Fabriken finns i Skeppshult, på vägen mellan Jönköping och Halmstad.

Linda Swartz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt