Svenska Volta Trucks säljer 1000 ellastbilar: ”Överväldigade”

Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Pressbild. Foto: Volta Trucks

Svensk-brittiska startupbolaget Volta Trucks har fått sin första stora order – franska Petit Forestier har beställt 1.000 elektrifierade lastbilar. Men det dröjer till slutet av 2022 innan de nya elfordonen kan lämna fabriksbandet.

Volta Trucks har tidigare lyckats kroka upp flera stora aktörer som potentiella kunder, däribland Bring i Sverige och Posten i Norge som testar Volta Zero, men hittills har ingen lagt en beställning i samma storleksordning som franska Petit Forestier.

– Vi är överväldigade och väldigt glada. Vi tror att det är den största affären hittills i Europa inom segmentet stora elektriska fordon, säger Volta Trucks brittiske vd Rob Fowler.

Läs mer: Volta Trucks avtäckte första ellastbilen Zero

Volta Trucks satsar i huvudsak på att sälja lastbilar i storstäder som London och Paris. Den franska huvudstaden är särskilt intressant eftersom den förbjuder dieseldrivna lastbilar i innerstaden från och med 2024.

– Regleringar kring dieselfordon i London och Paris närmar sig mycket snabbt. Det är såklart där som vi ser en väldigt stor efterfrågan från vår kundbas, säger Fowler.

Börjar tillverkas 2022

De första lastbilarna ska börja tillverkas i slutet av 2022. Det är ännu inte klart i vilket land som tillverkningen ska ske, men det lutar åt Storbritannien eftersom ingenjörerna är baserade där, enligt Fowler.

Läs mer: Bring testar ellastbilar från utmanaren Volta

Volta Trucks vill inte svara på vad Volta Zero säljs för, eller hur många lastbilar som bolaget har sålt sammanlagt.

– Vi ligger fortfarande i förhandlingar med flera stora kunder, så vi har valt att inte gå ut med siffran, säger Fowler.

Fakta: Volta Zero

Volta Trucks ska massproducera en helt eldriven lastbil – Volta Zero – särskilt anpassad för leveranser i städer.

Batterierna räcker till 15-20 mils körning på en och samma laddning.

Förarhytten är sänkt och anpassad för att ge bättre sikt åt sidorna, främst för att minska risken för kollisioner med oskyddade trafikanter.

Fordonens lastutrymmen går att kyla ned.

Källa: Volta Trucks

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt