Fordon

Svenska Tesla-fälgarna sänker energiförbrukningen

På bilden kan man skönja designen av fälgen.
Alexander Florman, vd The New Aero, samt simuleringar av aerodynamiken med och utan de speciella fälgarna på en Tesla Model S. Bilden är ett montage.

UPPDATERAD. Vad som kan vara de första externt utvecklade aerodynamiska fälgarna till Tesla Model S har nu tagits fram – av ett svenskt bolag.

Publicerad

En av batteribilens största begränsningar är ännu så länge räckvidden. För att optimera den blir det relevant att i så hög utsräckning som möjligt minska förluster, exempelvis luftmotståndet. Det har det svenska bolaget The New Aero tagit fasta på och utvecklat en fälg som enligt simuleringar sänker luftmotståndet med cirka 10 procent på Model S jämfört med Teslas egen Turbine-fälg.

-Jag köpte själv en Tesla Model S årsmodell 2014 och märkte hur förbrukningen ökade med 15 procent när jag satte på sommarfälgarna, som var både bredare och större. Fälgarna kom ut i luftströmmen runt bilen och påverkade aerodynamiken, säger Alexander Florman, vd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här