Fordon

Svenska småflygplatser föredrar fjärrstyrning

Anders Adrem, PA Consulting Group. Foto: PA Consulting
Förra året blev Örnsköldsviks flygplats först i världen med fjärrstyrd trafikledning. Nu följer allt fler av Sveriges små, privata eller kommunala, flygplatser efter. Foto: Stefan Kalm

I fjol blev Örnsköldsviks flygplats den första i världen med fjärrstyrd trafikledning. Nu följer tre andra svenska flygplatser efter, och fler är på gång.

Publicerad

Våren 2015 började planen på Örnsköldsviks flygplats dirigeras på distans från ett flygledartorn i Timrå, med så kallad Remote Tower Services (RTS). Det var första gången i världen som flygtrafikledning gjordes fjärrstyrt, och systemet är fortfarande det enda i sitt slag som godkänts för operativ drift. Tekniken har utvecklats av Saab i samarbete med Luftfartsverket (LFV), och inom det närmaste året räknar LFV med att även Linköpings och Sundsvalls flygplatser fjärrstyrs från samma anläggning.

Nu meddelar Scandinavian Mountains Airport – som ägs av ett antal aktörer inom fjällturism, och som bygger en helt ny flygplats i Rörbäcksnäs mellan svenska Sälen och norska Trysil – att den nya flygplatsen ska fjärrstyras med RTS.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här