Svenska el-Fiaten löser elbilsbristen

2009-12-10 11:29  
Prototypen för de kommande eldrivna Fiat 500-bilarna som konverteras till eldrift av företaget EV Adapt i Nödinge utanför Göteborg. Bilden är från invigningen av fabriken i våras. Foto: EV Adapt

Om sex veckor rullar de första elkonverterade Fiat 500-bilarna ut från EV Adapts fabrik i Nödinge utanför Göteborg. Det löser i ett slag den akuta bristen på elbilar till alla regionala elbilsprojekt runt om i Sverige.

NY VERSION

Efter att det norska elbilsföretaget Think fått ekonomiska problem och stängt sin fabrik i Norge har det varit svårt att få tag på elbilar till de svenska elbilsprojekten.

Till Power Circles elbilsprojekt i Kalmar-Öland har man bara en Thinkbil och Green Highway i Jämtland har bara en konverterad Saab 9-3.

Projektet Shopping Circle i Gävle-Sandviken hann dock få tag i sju Think innan fabriken i Norge stängde.

- Vi har en mängd projekt på gång och behöver fler bilar. Det går att få tag på bilar från Italien, men vi ser självklart hellre en svenskkonverterad bil, säger Olle Johansson, projektledare på Power Circle, elkraftsbranschens spjutspetsorganisation för elfordonsutveckling.

Får 400 bilar om året
EV Adapt, som invigde sin fabrik i april i år, tecknade i höstas ett avtal med italienska Fiat om ett avropsavtal på 400 stycken Fiat 500-bilar från Fiats polska fabrik under en tolvmånadersperiod.

- Vi kommer att få leveranser om 20 bilar åt gången. Nu har vi 20 stycken i lager här i Nödinge och får 20 till i januari. Sedan kommer det att rulla på, säger Peter Wahlsten, en av grundarna till EV Adapt, till Ny Teknik.

River ut bensinmotorn
Från början var det tänkt att EV Adapt skulle köpa bilar utan motor, men så blev det inte.

- Det blir inte dyrare för oss att köpa färdiga bilar med motor direkt från fabriken. Det enda problemet är att vi kommer att ha 400 motorer över som vi inte vet vad vi ska göra med. Troligen skänker vi dem till yrkesskolor, säger Peter Wahlsten.

När den norska elbilen Think fick problem, stängde sin fabrik i Norge och skrev ett nytt avtal med Valmet i Finland, öppnades oväntat dörren för EV Adapt att leverera bilar till alla de kommunala och regionala elbilsprojekt som planeras runt om i Sverige med stöd av Power Circle.

De två första går till Ale kommun
Peter Wahlsten räknar med att Power Circle-projekten kommer att svälja i stort sett hela årsproduktionen.

De första två bilarna som rullar ut från fabriken går dock till Ale kommun, men sedan är det fritt fram.

Förutom kommuner och företag som vill ha elbilar har EV Adapt en kö på uppemot 50 privatpersoner som är beredda att lägga upp de 400 000 kronor som en el-Fiat kommer att kosta – 320 000 kronor plus moms.

Man siktar också på att något leasingbolag köper upp ett större antal bilar och erbjuder el-Fiaten på leasing.

Välkomnar Fiaten från Nödinge
Olle Johansson på Power Circle välkomnar beskedet från EV Adapt att produktionen i Nödinge nu går igång och att de första typgodkända bilarna kan börja levereras i slutet av januari.

- Med EV Adapts Fiatbil får vi tillgång till en elbil som är krocktestad med högsta betyg av Ncap och har samma säkerhet som en vanlig bil, säger Olle Johansson.

Han är också nöjd efter nyheten att seriproduktionen av Thinkbilar nu också dragits igång - i Finland.

Under hösten flyttades hela Thinkfabriken till Valmet Automotive i Nystad på finska västkusten och i dag, den 10 december, meddelar företaget att serietillverkning av Thinkbilar har startats.

EV Adapt

EV Adapt i Nödinge utanför Göteborg ägs av företaget Autoadapt i Stenkullen, Håkan Sandberg, Peter Wahlsten och Ben van de Geer

I projektet finns också det nya svenska batteriföretaget Alelion Batteries, som ligger granne med EV Adapt.

Alelion, som är en avknoppning från batteriforskningsprojektet ETC Batteri, är underleverantör till EV Adapt.

Alelion köper litiumjon-celler från det amerikanska företaget K2 och bygger sedan själva batterisystemet till EV Adapt-bilen.

Bilen kan förses med 3 batteripaket - ett i utrymmet där bränsletanken normalt sitter, ett i kardantunneln och ett tredje i utrymmen för reservhjulet.

Körsträckan är ca 12 mil på en laddning.

Laddtid ca 8-10 timmar vid fullt urladdat batteri

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt