Svenska el-Fiaten har nu sett dagens ljus

2009-04-14 13:31  
Landshövdingen för Västra Götaland, Lars Bäckström till höger, tog en provtur med nya elbilen från Nol tillsammans med initiativtagaren Håkan Sandberg, vd för Autoadept som tillverkar bilen tillsammans med Alelion Batteries och Fiat. Foto: Erik Abel/Scanpix

Nu är den första, moderna svenska elbilsfabriken officiellt invigd och den första elbilen har sett dagens ljus. Det var som ryktet förtäljde en Fiat 500 som får sitt elbils-inkråm monterat i den nybyggda batterifabriken i Nödinge utanför Göteborg.

UPPDATERAD MED BATTERIINFO

- Det är en småbil, en riktig bil i plåt med krocksäkerhet och inte en massa plast. Vi får bilarna skickade till oss precis så som vi vill ha dem, utan förbränningsmotor och annat, säger Håkan Sandberg, en av delägarna i det nya bilföretaget EV Adapt i Nöding utanför Göteborg.

Håkan Sandberg är en av grundarna till batteriföretaget Alelion som i dag invigde sin kombinerade batteri- och elbilsfabrik i Nödinge i Ale kommun där den anrika batteritillverkaren Tudor tidigare huserade.

Håkan Sandberg är tillika vd för företaget Autoadapt som är med i det nya elbilsprojektet. Hans partner och medgrundare heter Peter Wahlsten. Båda har sin bakgrund i Tudor och ETC Battery.

Tomt chassi och kaross från Fiat i Polen
Enligt Håkan Sandberg ska de två företagen Alelion och Autoadapt bygga en elbil på chassit och karossen av Fiat 500-bilar som tillverkas i Fiats fabrik i Polen.

- Mina kontakter med Fiat har skapat ett unikt samarbet där vi fått tillgång till en bilmodell utan traditionell drivlina. Vi sätter in ett avancerat batterisystem som bygger på den senaste generationen litiumjon-batterier, säger Håkan Sandberg till lokaltidningenAlekuriren.

Egenutvecklat batterisystem
Både den elektriska drivlinan och den senaste generationen litiumjon-batterier är utvecklade av Alelion och Autoadapt.

Enligt Håkan Sandberg och Per Wahlsten var det Alelions batterier som avgjorde affären med Fiat.

En battericell från Alelions nya batterier väger bara 300 gram. Fem sådana celler har samma kapacitet som ett traditionellt blybatteri med väger bara en tiondel så mycket – 1,5 kilo mot 15 kilo för blybatteriet.

Ett sådant blybatteri klarar 300-500 laddningar och urladdningar innan prestandan försämras. Vi har testat 22 000 ladd-tömningscykler utan prestationsförsämringar, sade Håkan Sandberg till Göteborgs-Posten för ett år sedan när han presenterade planerna för den nya batterifabriken.

När han visade upp den nya el-Fiaten på tisdagen var kraftkällan ett litiumjon-batteri som klarar 2 000 laddningscykler och som inte påverkas negativt under den nordiska vintern.

Två, tre eller fyra batterier
Själva elmotorn är placerad fram där den vanliga bensin- eller dieselmotorn normalt sitter. Där monteras också ett av de två batterierna. Det andra placeras i utrymmet där bränsletanken normalt sitter.

Med två batteripack klarar bilen 10 mil på en ladding. Med ytterligare ett batteripack i kardantunneln kommer man 15 mil och med ännu ett batteri i utrymmet för reservhjulet kommer man 20 mil på en laddning.

På presskonferensen i Nol presenterades också samarbetsplanerna med motorcykeltillverkaren KTM. Alelion Batteries har tagit fram ett par prototyper till eldrivna terrängmotorcyklar som visades upp på tisdagen.

Ger jobb åt 30+30 anställda
Enligt den svenska elindustrins organisatione Power Circle finns det ett behov av cirka 400 elbilar i Sverige för de demontarationsprojekt som planeras.

EV Adapt räknar uppenbarligen med att få leverera en större del av det behovet. Fabriken ska kunna producera 100 bilar i år och 300 nästa år, vilket ger jobb åt cirka 30 anställda i elbilsmonteringen plus jobb i batterifabriken.

- Det innebär att Alelion Batteries får fullt upp att leverera batterisystem, vilket innebär ett 30-tal nya jobb även där, säger Håkan Sandberg.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt