Svenska Ctek: ”Ska bli ledande på laddning av elfordon”

2019-09-20 13:31  

Efter köpet av Chargestorm öppnar Ctek ett forsknings- och utvecklingscenter i Norrköping. Med den nya anläggningen ska bolaget bli ledande inom laddning av hybrid- och elbilar.

Företaget Ctek från Vikmanshyttan utanför Borlänge har verksamhet i 70 länder och distribuerar en miljon laddare per år. Bland annat används Cteks konsumentladdare för blysyrabatterier av en rad biltillverkare – som Audi, BMW, Ferrari och Lamborghini.

Men det som fattades i portföljen var system för laddning av hybrid- och elbilar. Förra året löste Ctek problemet genom att köpa laddbolaget Chargestorm. Företaget med bas i Norrköping utvecklar laddare för hemmabruk såväl som offentliga laddlösningar. 18 månader efter förvärvet har Ctek nu öppnat ett nya forsknings- och utvecklingscenter i Norrköping.

På Ctek E-mobility Center jobbar 30 personer med utveckling av produkter, processer och tjänster kring laddning av elektrifierade fordon. Och att alla är samlade under ett tak i en toppmodern anläggning kommer förhoppningsvis snabba på innovationstakten. Redan i dag genererar Chargestorms område goda inkomster för uppköparen.

Läs mer: Elbilsladdare kan vara en öppning för cyberattacker

– Vi har gått från intäkter på 40 miljoner förra året till 80 miljoner i år, och vi kommer passera 100 miljoner kronor nästa år. Chargestorm handlar om EV-laddning. Det är en superintressant bransch att vara i, och vi satsar mycket på produktutveckling. Vi har exempelvis en egen laddinfrastruktur för vår testverksamhet, säger Jon Lind, vd på Ctek.

Verksamheten har två segment, där fokus ligger på AC-laddare upp till 23 kW. Men nu lanserar man även ett koncept för DC-laddning upp till 120 kW. Ctek tittar även på ett intressant designprojekt med laddare som kan smälta in i stadsmiljön. Cteks styrka ligger dock i att kombinera laddboxar med mjukvara som kopplar upp dem mot andra system, exempelvis betalsystem.

– Det gäller att ha bra, uppkopplade backend-system som även kan kopplas upp mot och integreras med affärssystem. För SEB:s parkering vid deras kontor har vi tagit fram hårdvara med laddboxar, och mjukvara som är uppkopplad mot deras lönesystem, så att det kan förmånsbeskattas och så vidare. Vi har gjort hela backend-systemet på den nivån – och det är lite skillnad mot att bara leverera en laddbox, säger han.

Läs mer: Studie: Elnätet måste bli smartare för att klara elbilar

Centret kommer även ägna sig åt utbildning och kunskapsöverföring till sina samarbetspartners – ett område som är viktigt för att vi ska klara av teknikskiftet mot batteri- och elbilstelnik. Med förvärvet av Chargestorm har Ctek nu siktet på att bli ledande inom laddning av elfordon.

– Vi ska ha en plan för att nå position 1, med kvalitet och prestanda som ger ett maximerat kundvärde. Vi har gått in i det här för att bli nummer 1, som global ledare. Sedan ska man vara ödmjuk inför en ny industri, men vi investerar tungt i personal och faciliteter, säger Jon Lind.

Ctek

Grundades 1997 i Vikmanshytttan i Dalarna av uppfinnaren Bengt Wahlqvist.

Utvecklar produkter och system för batteriladdning för fordon som mc, bilar, skotrar, vattenfordon och tunga fordon.

Köpte 2018 Chargestorm, som utvecklar system för laddning av elfordon.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt