Fordon

Svenska biljätten tar mark i Japan

Säkerhetsystemet Eyesight. Foto: Subaru, Mercedes-Benz

Enligt nya uppgifter kan det svenska bilsäkerhetsföretaget Autoliv bli leverantör till Subaru. Det skulle innebära att de tar mark bland de japanska märkena.

Publicerad

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Autoliv kan ha något på gång på de Japanska öarna. Detta enligt en källa som avslöjar att det japanska bilmärket Subaru tittar på säkerhetsföretagets förarassistanslösning med stereokameror.

Subaru introducerade sitt ”Eyesight”, ett system de utvecklat tillsammans med Hitachi, 2008. Till dags datum har tillverkaren sålt en miljon bilar med säkerhetssystemet och i fjol hade hela 90 procent av de sålda Subaru-bilarna Eyesight.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här