Svenska biljätten tar mark i Japan

2017-05-23 16:01  
Säkerhetsystemet Eyesight. Foto: Subaru, Mercedes-Benz

Enligt nya uppgifter kan det svenska bilsäkerhetsföretaget Autoliv bli leverantör till Subaru. Det skulle innebära att de tar mark bland de japanska märkena.

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Autoliv kan ha något på gång på de Japanska öarna. Detta enligt en källa som avslöjar att det japanska bilmärket Subaru tittar på säkerhetsföretagets förarassistanslösning med stereokameror.

Subaru introducerade sitt ”Eyesight”, ett system de utvecklat tillsammans med Hitachi, 2008. Till dags datum har tillverkaren sålt en miljon bilar med säkerhetssystemet och i fjol hade hela 90 procent av de sålda Subaru-bilarna Eyesight.

Systemet var det första som enbart använder sig av stereokameror för att upptäcka objekt och enligt Subaru har Eyesight en mycket lägre olycksfrekvens än de utan.

Framöver är planerna att uppdatera funktionaliteten med kökörning och 2020 ska även autonom körning på motorvägar vara något som klaras av.

Exakt varför man tittar på nya alternativ är inget som Bloombergs källa går in på, dock avslöjar hen att ett beslut i frågan ska tas de närmaste månaderna. Subaru och Hitachi vill inte kommentera uppgifterna.

– Vi kommenterar inte rykten, säger även Autoliv till Ny Teknik.

Autoliv har så sent som i april avslöjat att de kommer att leverera radar samt kameror till Mercedes nya S-Klass. Den tyska lyxbilen blir därmed den första som Autoliv förser med funktionalitet för att hitta ojämnheter i vägbanan.

”Autoliv har bra teknologi, men de har misslyckats att kapa åt sig särskilt mycket affärer förutom flaggskeppspositionen med Mercedes.”, skrev analysfirman Sanford C.Bernstein i en rapport förra månaden.

Men om Autoliv vinner över Subaru skulle det vara ett stort framsteg för dem i kameraområdet.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt