Svenska batteridrottningen tar sikte på hybridbilar

2009-06-02 13:56  

Batteriföretaget Boston-Power, som grundats av den svenska kemidoktorn Christina Lampe-Önnerud, har tagit fram ett nytt, miljövänligt litiumjon-batteri för elbilar och plug- in-hybrider.

Boston-Power har gjort succé med sitt lilla batteri Sonata för mobiltelefoner och bärbara datorer. Datorföretaget HP använder till exemepel Sonata i sin nya miljöcertifierade laptop-serie Enviro.

Nu vill Boston-Power gå vidare in på elbils- och elhybridsmarknaden och har tagit fram ett helt nytt litiumjon-batteri som man döpt till Swing 440.

Boston-Power gick i går ut medinformation om sina planer för Swing.

Man vill bygga en helt ny fabrik i Auburn i närheten av Boston och söker nu finansiellt stöd med 100 miljoner dollar från det amerikanska energidepartementet Dongs stora utvecklingsfonder.

Fabriken kommer att 600 anställda och ge jobb åt ytterligare 2 000 personer i olika underleverantörs- och tjänsteled, enligt ett pressmeddelande från Boston-Power.

Enligt Christina Lampe-Önnerud är Swing det enda miljöcertifierade batteriet i sitt slag.

- Det är likt Sonata men har utvecklats specifikt för fordon, säger Christina Lampe-Önnerud till lokaltidningen Boston Globe.

Längre livslängd, kompaktare energipaket
I sitt pressmeddelande säger hon att Swing är något nytt som sätter upp nya riktmärken i batteribranschen med sin höga energitäthet, långa livslängd, låga vikt, låga kostnader och sin miljömässiga hållbarhet.

Så här presenteras Swing 440:

1. Energitätheten är 180Wh/kg och volymtätheten 420 Wh/L.

2. Kan laddas mer än 1000 gånger vid hel urladdning, mer än 2000 gånger vid 90 procent urladdning och över 7000 gånger vid 60 procent urladdning.

3. Hög konstant kraft på 440 W/kg och 1500 W/kg "pulskraft"

- Mer detaljer kommer under de närmaste veckorna, skriver hon i pressmeddelandet.

Men Sonatabatteriet för datorer uppges uppges klara 1 000 laddningar vilket gör Sonatas livslängd mer än tre gånger så lång som vanliga litiumjon-batterier.

Sonatabatteriet kan laddas på en halvtimme – upp till 80 procent. Det är snabbare än för motsvarande lithium-jon-batterier.

Wallenberg delägare
Så sent som i januari i år berättade hon om intåget på fordonsmarknaden. Det var i samband med en nyemission på 55 miljoner dollar, där Wallenbergsstiftelsernas förvaltningsbolag FAM tecknade sig för hälften.

- Med det här kapitaltillskottet kan vi gå snabbare in på transportmarknaden, sade Christina Lampe-Önnerud till Bostontidningen Xconomy.

Totalt har Boston-Power tagit in 125 miljoner dollar i riskkapitalt.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt