Svensk studentracer tävlar i hybrid-VM

2011-05-03 09:23  

Lundateknologernas hybridracer LUR4 är just nu i USA och tävlar mot 48 andra studentlag i hybrid-VM för Formula Student-bilar. Och första dagen gick det bra.

- I momentet teknisk design har vi gått till final som ett av fyra lag. Det gick också bra i presentationsdelen. Där kom vi sjua med 79 poäng av 100 möjliga, skriver Erik Osvaldsson i tävlingsdagboken på LUR:s hemsida.

Formula Hybrid International Competition arrangeras av universitetet Thayer School och hålls för sjätte året i rad på New Hampshire Motor Speedway i Loudon.

Tävlingen sponsras av den amerikanska föreningen för bilingenjörer SAE och institutet för elektronik- och elingenjörer IEEE.

Följ tävlingen här.

Lundateknologerna tävlade med LUR4-bilen i hybridklassen i Formula Student-tävlingarna på Silverstonebanan i England förra året.

Men i Formula Student måste man komma med en ny bil varje år och var gör man då med den välbyggda och snygga LUR4-bilen.

Pension? Nej. Ny tävling? Ja.

Sagt och gjort.

LUR4-teamet anmälde sig till hybridtävlningen i USA, rustade upp och målade om bilen, gjorde en pressvisning på Lockarps Gocart-bana i Oxie söder om Malmö den 7 april, packade bilen för flygtransport till New York den 23 april och reste över med teamet för att förbereda sig för tävlingarna som går i fyra dagar 1-4 maj.

49 lag hade anmält sig, varav 40 från tekniska universitet i USA.

Tre lag kommer från Kanada, två från Indien, ett från Taiwan, ett från Ryssland, ett från Italien och ett från Sverige.

LUR4-bilen är en parallellhybrid, vilket innebär att förbränningsmotorn och elmotorn arbetar samtidigt eller var för sig.

Toyota Prius är en parallellhybrid, som drivs med både förbränningsmotor och elmotor.

Nya Chevrolet Volt däremot är en seriehybrid, som enbart drivs av elmotorerna och där förbränningsmotorn bara driver generatorn som laddar batterierna under färd.

Förbränningsmotorn i LUR4 är en encylindrig, fyrtakts Honda CRF 250 F på 249 kubik. Effekten är 16 kW och vridmomentet 18 Nm.

Elmotorn är på 25 kW med ett vridmoment på 160 Nm. Elmotorn fungerar som både motor och generator. När den inte används för att driva bilen laddar den batterierna.

Batterierna klarar 15 minuters hårdkörning med enbart elmotorn. Sedan växlar systemet omärkligt över till förbränningsmotorn.

Idealet är att köra med båda motorerna samtidigt, skriver LUR4-teamet på sin hemsida.

Bilen väger bara 306 kilo utan förare.

Den styrs och växlar elektroniskt – drive-by-wire – med ”paddlar” på ratten.

Läs mer om hybridsystemet i LUR4 här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt