Premium

Svensk satsning på ny dieselmotor med variabel kompression

Rejält ökad verkningsgrad – och minskade kväveoxidutsläpp. Svenska bolaget GMC satsar på en ny dieselteknik. Hemligheten ligger i fritt styrbara ventiler och ett variabelt kompressionsförhållande.

Publicerad

Fordonstillverkarnas fokus flyttas allt mer mot alternativa drivmedel som el eller vätgas. Men det finns fortfarande svenska startupbolag som ägnar sig åt att förfina den över hundra år gamla förbränningsmotortekniken.

Vägen till Gnostic Motor Corporations (GMC) motorkoncept som nu testas på Lunds Tekniska Högskola har knappast varit spikrak. Av en ren slump kom en finansiärs och en innovatörs stigar att korsas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här