Svensk rälsprovare gör järnvägen effektivare

2016-05-16 10:03  

En bärbar liten provapparat som fästs på järnvägens räler mäter slitage och friktion, och kan minska kostnaderna för underhåll. Provaren har tagits fram hos Järnvägstekniskt centrum i Luleå.

Den lilla apparaten är tillverkad i mässing, aluminium och stål, och kan placeras på alla typer av räler oavsett hur slitna de är. Åtta hjul justeras så att provaren ligger rätt mot den räl som ska mätas.

Jan Lundberg, professor i drift- och underhållsteknik och tribologi vid Luleå tekniska universitet, och verksam vid Järnvägstekniskt centrum, demonstrerar i en video (se nedan) hur olika tyngder stoppas ner i provaren.

Vilka som väljs beror på vilken typ av tåg som provaren ska simulera. Det kan röra sig om persontåg, godståg eller fullastade malmtåg som i full fart rullar på den aktuella rälen.

En liten kula med diametern 5 mm ligger an mot rälen och utför själva mätningen. Provapparaten behöver endast dras 5 cm över rälen vid några olika mätpunkter för att ett realistiskt mätresultat ska erhållas.

Provaren ger besked om friktion, friktionskoefficienter, och slitage, slitagekonstanter, genom att ta hänsyn till sådant som kan ligga på spåret, exempelvis fukt, snö, rost, smörjrester och olika avlagringar från bromsar och nedfallen last.

Enligt ett pressmeddelande från LTU ska den nu utvecklade provaren, som har patentansökts, kunna minska kostnaderna och effektivisera underhållet av järnvägsräls jämfört med utrustning som används i dag.

Under 2016 ska ytterligare tester genomföras utomhus.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt