Svar på haverigåta i juni

2011-05-19 10:57  

Svaren på gåtan varför Air France-planet störtade i Atlanten med 228 passagerare ombord väntas bli klara redan i juni.

Tierry Mariani, den franske tranportministern, sa i dag torsdag att han väntar sig att få besked om haveriorsakerna och ansvarsförhållandena om några veckor.
—Jag tror att vi få veta redan i slutet av juni, sa Thierry Mariani i en intervju i radiokanalen France Info.
Enligt tidigare uppgifter skulle slutsatserna om orsakerna bakom den värsta flygplansolyckan i Frankrikes historia redovisas först ”under loppet av sommaren”.
Pressen från allmänheten är dock enorm kring när det gäller att få veta vad som egentligen hände den 1 juni 2009.
Ett av flygbolaget Air France plan, en Airbus, kraschade då  i havet efter att ett antal tekniska felmeddelanden automatiskt skickats från planet. Samtliga 228 passagerare, varva tre svenskar, omkom.
Automatmeddelandena tydde på att det kan ha varit fel på planets hastighetsmätare.
I helgen uppgav så den franska haverikommissionen BEA att man kunnat ladda ned informationen som var inspelad i planets svarta lådor.
Lådorna, färdskrivare som spelar in tekniska data och röster och ljud i cockpit,  återfanns på 4 000 meters djup den 26 april, efter flera års sökande i de väldiga havsdjupen utanför Brasiliens kust.
Rykten surrar nu i fransk press kring vem  som kan hållas ansvarig för olyckan.
Häromdagen uppgav Le Figaro att informationen i de svarta lådorna pekar mot att flygplanstillverkaren Airbus är utan skuld.
Men uppgiften tillbakavisades samma dag av BEA, som sa att man måste göra noggranna analyser av informationen och att det arbetet kommer att ta flera månader.
Enligt Le Monde uppgav på onsdagen den tekniske haveriutredaren att de första läsningarna av informationen  i de svarta lådorna visar planet inte tycks ha haft något större tekniskt fel.
Men hittills sägs utredarna bara ha gått igenom delar av inspelningarna och registreringarna i dataminnena.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt