Suzuki stryper försäljningen av ikonmodell för att inte få böter

2020-01-29 10:05  

Suzuki Jimny är en modern klassiker. Men trots att den kom i ny skepnad i fjol ser framtiden för bilen tuff ut. Modellen släpper ut för mycket koldioxid – och nu är det tal om att begränsa försäljningen.

När Suzuki 2019 lanserade Jimny i ny tappning så blev den varmt mottagen. Liten, charmig och trendig – helt rätt i tiden. Eller?

Succén kan bli kortvarig, i varje fall inom Europa.

Runt om i Europa har Suzuki varit lite avvaktande till försäljning och i bland annat Storbritannien har tillverkaren gått ut och bekräftat att Jimny bara ska säljas i ett väldigt begränsat antal, rapporterar Autocar India i en artikel.

Skälet: den lilla retro-stylade off-roadern, som i fjol utsågs till ”World Urban Car”, är ett utsläppsmässigt ”sänke”.

För trots att det bara sitter en liten 1,5-litersmotor under huven så släpper Jimny ut 178-198 gram koldioxid per km. Och när vi nu går mot en allt skarpare utsläppsgräns, med hot om enorma böter, hänger Jimny löst.

Jimny kan bli transportbil

När kraven träder i full kraft 2021 ska det genomsnittliga koldioxidutsläppet ligga under 95 g/km. Förvisso har Suzuki undantag och tillåts ett högre snitt med tanke på att de säljer så pass få bilar i Europa. Men trots det har de problem med Jimnyn. Säljer de för många förstör det ekvationen för de renare modellerna Ignis (127-130 g/km) och Swift (113-128 g/km).

Men det finns fortfarande ett kryphål för Suzuki. Enligt källor till Autocar India (Suzuki är en bjässe på den marknaden) finns det en plan att lansera Jimny i Europa som en transportbil till nästa år.

Om modellen klassificeras som en kommersiell modell i gruppen N1 är utsläppskraven inte alls lika hårda. Det generella utsläppsmålet i den klassen är satt till 147 g/km, men om ett märke säljer mindre än 22 000 transportbilar om året – så får företaget sätta upp ett eget mål.

Ny Teknik har försökt nå Suzuki för en kommentar, men bolaget har inte återkommit.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt