Succé för uthyrning av elbilar

2016-07-05 06:00  

Elbilslandet Gotland började i Almedalen. Nu rullar det för tredje sommaren. Projektet vill visa upp elbilens möjlighet som hyrbil – och i förlängningen som alternativ till att äga en bensindriven bil.

Hos tre biluthyrare på Gotland kan man hyra elbilar. Dessa kan i sin tur laddas på 42 stationer över hela ön. För två år sedan fanns det bara en handfull laddstationer.

Idén att göra Gotland till ett försöksområde för lansering av elbilar föddes i Almedalen 2012. Då visade Renault upp sin nya el-modell Twizy, som närmast kan liknas vid en fyrhjuling med hytt.

Jon Malmsten, seniorkonsult på Solkompaniet, tänkte att det var en perfekt bil för Gotlands turister.

– Solkompaniet är ett ganska litet företag som i vanliga fall sysslar med solceller. Men vi är flexibla, snabbfotade och gör det vi tycker är kul. Det här projektet är en sådan sak. Det är ett jättekul sätt att jobba för förändring, att ge alla chansen att få upp ögonen för elbilar, säger Jon Malmsten.

Elbilslandet lanserades inför sommaren 2014. Då fanns tio Renault Twizy och tio större elbilar till uthyrning hos två företag. Sammanlagt installerades 20 laddstationer på olika utflyktsmål jämnt fördelade över ön. Under sommaren åkte cirka 1 400 personer med projektets elbilar. Enkäter visar att kunderna var mycket nöjda. Så många som 96 procent av dem som hyrde elbil kan tänka sig att göra det igen, och lika många kan rekommendera andra att hyra elbil. Fyra av fem kunder hade aldrig tidigare kört elbil.

– Det är inte så hög tröskel att testa elbil när man kan hyra en på semestern. Vi blev överraskade av att folk knappt tror att elbilar finns. De har helt missat utvecklingen, säger Jon Malmsten.

Projektet blev en sådan framgång att Solkompaniet ansökte om två år till. Energimyndigheten har redan från början varit med och finansierat och från 2015 betalar de också för forskning som bedrivs av KTH. Forskarna undersöker beteenden hos elbilsförare och ser om dessa skiljer sig från de hos fossildrivna bilars förare.

Samarbetspartner kring laddstationerna är Vattenfall. Inför 2015 installerades tre stycken snabbladdare: i Visby, Fårösund och Hemse.

I år kommer bara en Renault Twizy att hyras ut. De var mycket populära bland kunderna, men gick inte att få ekonomi i för uthyrningsföretaget. Det största problemet är att batterierna leasas vilket kostar lika mycket på vintern som på sommaren, men då är bilarna omöjliga att hyra ut eftersom de är öppna.

En positiv upptäckt i projektet har varit att elbilskunderna har kört i snitt ungefär 20 mil om dagen. Det är betydligt längre än bilarnas genomsnittliga räckvidd på 12–15 mil.

– De har verkligen pressat bilarna. När man hyr semesterbil vill man köra mycket, säger Jon Malmsten.

Trots detta har missnöjet med tvånget att ladda bilarna varit förhållandevis litet. Under 2015 uppgav 71 procent av förarna att de inte alls eller bara lite var oroliga för att strömmen skulle ta slut under resan. Mellan 2014 och 2015 ökade andelen som tyckte att laddhastigheten var bra eller mycket bra från 33 till 54 procent. Projektledningen antar att detta beror på lanseringen av snabbladdarna på ön 2015.

Elbilslandet Gotland ska utvärderas i slutet av 2016. Framtiden för projektet är oklar. Hittills har det fått förhållandevis mycket uppmärksamhet, men ännu har ingen annan region valt att ta efter. Och enligt Jon Malmsten mäktar inte Solkompaniet med att starta upp systerprojekt.

– Men vi vill gärna inspirera andra. Hittills har vi träffat representanter för Region Skåne, fast generellt är det lite trögt. Vi har byggt upp mycket kunskap, men folk står inte på kö för att fråga hur man kan göra.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Elbilslandet Gotland

Projektet drivs av Solkompaniet med delfinansiering av Energimyndigheten. Övriga partner är KTH, Vattenfall, Nissan Nordic, Europcar, Braathens Regional Airlines, Gotland Event (Visby Gästhamn), Circle K Söderväg och Region Gotland.

Programpunkter där Elbilslandet Gotland medverkar:

Måndag 4/7: Hur miljövänlig kan elbilen bli?

Onsdag 6/7: Elbilen slår igenom 2018 – men var ska man ladda?

Torsdag 7/7: Vad krävs för att svensson blir el-bilist?

Linda Swartz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt